Entre aquest any i l'any 2026 està previst que més de 1.500 treballadors xinesos aterrin a Figueruelas, a Saragossa, per posar-se a treballar en la gigafactoria de bateries d’aquest municipi. El gegant asiàtic CATL, soci de l’empresa Stellantis pel desenvolupament d’aquest macroprojecte, traslladarà a aquests més de 1.500 empleats des de la seva terra natal a l’Aragó per participar en la preparació i posada en marxa de la fàbrica, considerada la que serà la planta de bateries més gran d'Espanya.
L’empresa asiàtica CATL està impulsant el macroprojecte de bateries valorat en uns 4.100 milions d’euros i, l’arribada d’aquests treballadors xinesos a Figueruelas, un poble de 1.300 habitants, ja s’està començant a coordinar.
Les administracions han iniciat els processos per abordar els reptes logístics, laborals, residencials i legals que implica l’acollida d’aquests treballadors en un termini de dos anys, ja que la idea és que arribin entre aquest 2025 i el 2026. "El procés de selecció es realitzarà a la Xina, amb perfils alts i mitjans, des d’operaris fins a directius, tots en bloc, coordinat i documentat en origen", han apuntat aquesta setmana des del Govern d’Aragó. En aquest sentit, Fernando Beltrán, delegat de la comunitat autònoma, ha afegit que aquest projecte, que a la llarga crearà uns 3.000 llocs de feina directes, "tindrà un impacte positiu en tots els sentits" i ha agregat que “anirem per fases, s’anirà incrementant en funció de les necessitats de la fàbrica”.
Per què els treballadors de la fàbrica seran xinesos?
El motiu pel qual els treballadors de la fàbrica seran xinesos és perquè es necessiten treballadors especialitzats en el muntatge i l'operació d’instal·lacions de bateries d’alta tecnologia. “CATL porta la tecnologia de bateries, que a més és la millor del mercat mundial i també porta les seves màquines i la forma de treballar”, defensen des de la multinacional asiàtica. Per aquest motiu consideren que l’especialització dels seus treballadors en el sector és “imprescindible” per aportar valor en la fabricació.
De fet, Beltrán ha explicat que la contractació d’aquestes persones es fa emparant-se en la Llei de la Unitat de Grans Empreses i Col·lectius Estratègics (Llei 14/2013), un marc legal dissenyat per a aquells projectes d’alt impacte econòmic.
A banda, i per posar alguns exemples, des de CATL defensen les plantes “d’èxit” a Erfurt (Alemanya) i Debrecen (Hongria), on l’empresa ha implementat estratègies similars en les quals també es va endur la plantilla de l’Àsia per tal d’assegurar “l’efectivitat del seu projecte”. A més, des del Govern d’Aragó han reconegut que l’impacte social serà important, però han recordat que quan es va inaugurar la planta de General Motors l’any 1982, la majoria dels tècnics van venir d’Alemanya. “Ara serà similar perquè en l’inici d’una planta necessites a gent que, tot just baixi de l’avió, ja sàpiga què fer en aquesta factoria”.