ATA ha interposat una denúncia contra el govern d'Espanya davant la Comissió Europea per la manca de transposició i aplicació de la directiva que permetria eximir de l'IVA els autònoms i pimes que facturin menys de 85.000 euros anuals, l'anomenat règim d'IVA franquiciat.

Així ho ha revelat el president d'ATA aquest dilluns durant la seva participació en una trobada informativa organitzada a Jerez de la Frontera (Cadis) per Europa Press Andalusia. Lorenzo Amor ha justificat aquesta denúncia en entendre que el govern d'Espanya "torna a discriminar els autònoms espanyols respecte als autònoms europeus", ja que "un autònom francès o un italià, o una empresa francesa o italiana, per exemple, que factura menys de 85.000 euros, no està obligada a repercutir IVA", i això ja es fa "a tot Europa", llevat d'Espanya, que "no ho ha fet".

"I, per això", afegia, "el divendres vam denunciar el govern d'Espanya davant la Comissió Europea per l'incompliment d'aquesta directiva, perquè ja n'hi ha prou de discriminar els autònoms espanyols respecte als autònoms europeus". ATA ha decidit interposar aquesta denúncia com l'organització intersectorial representativa majoritària "amb la legitimació especial atorgada per actuar en defensa dels interessos col·lectius dels autònoms davant les administracions públiques, tant nacionals com europees".

En una nota, l'associació explica que Espanya és l'únic país que no aplica la directiva europea 2020/285 "vulnerant amb això els principis d'efectivitat, no discriminació, proporcionalitat, seguretat jurídica, competència lleial i llibertat d'establiment del Dret de la Unió Europea".

Aquesta directiva, assenyalen, permet als estats membres establir un llindar de facturació anual de fins a 85.000 euros, per sota del qual els autònoms i pimes quedarien exempts de repercutir, liquidar i declarar l'IVA.

"Exigim la implantació a Espanya d'un règim real de simplificació/exempció d'IVA per a petits negocis, alineat amb la UE, que redueixi càrregues administratives i faciliti el compliment", reclama en una nota el president d'ATA, Lorenzo Amor.

ATA explica que la directiva va fixar dos terminis que el govern espanyol ha incomplert. Per una banda, el termini de transposició, ja que els estats membres havien d'adoptar i publicar les disposicions necessàries com a molt tard el 31 de desembre de 2024.

I, per l'altra, el termini d'aplicació, ja que les noves normes havien d'aplicar-se a partir de l'1 de gener de 2025. "A data d'avui, el Govern d'Espanya no ha adoptat cap mesura legislativa per transposar la directiva. La normativa espanyola (...) manca d'un règim general de franquícia de l'IVA basat en un llindar de facturació (...) Són traves i més traves", incideix Amor.

Des de l'ATA recorden que la Directiva 2006/112/CE que estableix un sistema comú de l'IVA va ser modificada per la Directiva (UE) 2020/285 en els seus articles 281 a 292 per modernitzar i harmonitzar el règim especial d'exempció per a petites empreses, amb l'objectiu de simplificar les seves obligacions fiscals i reduir la càrrega administrativa.