L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha tancat aquest 2025 amb 127 milions d'ajuts de la Unió Europea aconseguits pels fons Next Generation, emmarcats dins un pressupost de 220,5 milions per transformar i millorar les infraestructures del territori metropolità, segons ha informat l'entitat supramunicipal en un comunicat aquest dimecres.
Entre els acords reflectits aquest 2025 hi ha un total de 51 expedients internacionals, dels quals un 37,25% es destinen a cooperació i la resta a convenis bilaterals i col·laboracions amb institucions de coneixement.
L'AMB ha presentat 36 propostes de competitivitat europea i ha rebut l'aprovació per 8 d'ells, amb un pressupost total de 24 milions d'euros i una subvenció de 10 milions d'euros per executar-los. Actualment, l'ens metropolità té 32 projectes europeus en marxa que han rebut 15,5 milions de subvenció.
Una de les fites més destacades de l’any 2025 va ser la celebració a Barcelona del World Metropolitan Summit (WMS), del 14 al 17 d’octubre. Aquest esdeveniment va coincidir amb la reunió anual de les European Metropolitan Authorities (EMA) i la celebració del seu desè aniversari. La cimera va comptar amb una participació massiva, de 100 àrees metropolitanes: 27 d’europees i 73 de la resta del món, cosa que va situar la metròpolis de Barcelona al centre del debat global sobre els reptes urbans.
El Consell Metropolità va aprovar al novembre el pressupost general de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per al 2025, que s'enfilava fins als 2.883 milions d'euros. D'aquests, 1.407 milions són el pressupost propi de l'AMB, un 16,73% més que l'any anterior, mentre que la resta correspon als organismes associats. Els comptes han rebut l'aval de tots els grups, l'abstenció del PP i el vot en contra de Vox. El govern de l'AMB defensa que el pressupost aprovat posa l'accent en les prioritats del mandat, com l'habitatge, el transport públic, l'emergència climàtica o la cohesió social. En aquest sentit, aquest exercici s'inicia també el desplegament del pla d'inversions 2024-2028, dotat amb 423 milions.
La construcció d'habitatge assequible a través de l'IMPSAOL, la construcció d'habitatge de lloguer protegit que fa Habitatge Metròpolis Barcelona, la renovació de la flota de transport públic, inversions en les infraestructures d'abastament d'aigua potable, el suport en la implantació de sistemes de recollida porta a porta i de contenidors intel·ligents o actuacions vinculades a l'ús d’energia fotovoltaica són algunes de les inversions prioritàries del pla.
Per partides, les despeses en polítiques del cicle de l'aigua, gestió de residus i lluita contra l'emergència climàtica s'enfilen fins als 444 milions i les polítiques d'habitatge s'emporten 90 milions del pressupost. El transport públic i les polítiques de mobilitat sostenible tenen assignats 486,7 milions.
Els ingressos de l'AMB per fer-ho possible provenen de les aportacions municipals, els impostos directes, les taxes i cànons i les transferències finalistes d'altres entitats, així com el finançament directe de la Unió Europea per a determinats projectes i actuacions. En aquest sentit, destaquen els 132,3 milions del tribut metropolità o els 155,6 milions de la taxa de residus.