Els dolços de Nadal han fet el 'sorpasso' temporal als de Halloween i Tots Sants: ja s'ofereixen des de fa setmanes als supermercats, en una campanya amb nombrosos llançaments, més torrons sense sucre afegit, xocolata Dubai i fins i tot una línia per a gossos que se sumen als clàssics. La indústria del torró i d'altres dolços de Nadal “ha fet aquesta campanya un tomb més a la innovació” i es mostra “moderadament optimista”, perquè preveu facturar “entre un tres i un quatre per cent més” respecte als 361 milions d'euros del 2024, segons ha apuntat a Efe el secretari general de la patronal Produlce, Rubén Moreno.

Una de les novetats més cridaneres ha estat el llançament d'una tableta de torró de pastanaga, una altra de coco i uns polvorons d'arròs formulats especialment per a gossos, del grup Confectionary Holding i sota la marca El Lobo, després de “dos anys de proves i estudis avalats per veterinaris”, assenyala Moreno. “L'objectiu d'aquesta nova línia és que els consumidors puguin compartir els moments més especials amb les seves mascotes”, han apuntat des d'aquesta firma, que han confirmat que es vendran en botigues per a mascotes, als lineals de productes per a animals de les grans superfícies i en línia.

Novetats

Però hi ha més sorpreses per aquest Nadal. “Ens ha sorprès la quantitat de novetats per a enguany”, entre les quals Moreno ha esmentat els torrons de xocolata Dubai —farcit de pistatxo i massa kataifi—, els de sabors de Pantera Rosa, Donettes o amb gominoles “per als més petits”, els mini mantegades de pastís de formatge, el torró d’orxata i fartons, o els panettones de xocolata blanca.

El secretari general de Produlce ha explicat que les tendències també s'han dirigit a un increment de dolços de Nadal amb les etiquetes de “sense sucre afegit”, “sense gluten”, “sense lactosa” o “vegà”, així com de formats individuals o de talls més fins per als torrons clàssics fluixos i forts, o per als de xocolata.

Amb tot això, en volum, els fabricants calculen vendre enguany unes 30.000 tones de torrons i massapans (29.200 tones el 2024); el 70% en la campanya de Nadal i el 30% restant de manera menys estacional entre el que s'exporta (7.100 tones el 2024, amb el Regne Unit i els Estats Units al capdavant) i les botigues a peu de carrer i a les dels aeroports.

Les dades acumulades de la consultora Circana sobre les vendes de productes de Nadal indiquen que entre l'octubre de 2024 i el setembre de 2025 la facturació del sector es va situar en 432,67 milions d'euros, un 9% per sobre de les del mateix any mòbil anterior, amb un volum de 35.961 tones (+3,7%) i un augment del preu del 5,2%.

Els clàssics

El secretari general del Consell Regulador de les Indicacions Geogràfiques Protegides (IGP) Xixona i Torró d'Alacant, Federico Moncunill, ha recordat que la forta pujada del cacau, que ha fet que les xocolates s'encareixin als lineals fins a un 16% enguany, pot ser que doni un “petit avantatge” als torrons clàssics.

D’acord amb les seves dades, després de la desacceleració de les exportacions fins al juliol per la incertesa dels aranzels dels EUA —l’exportació representa entre un 12% i un 13% de la producció de les empreses emparades per la IGP—, la campanya de Nadal es dibuixa a priori “en els mateixos valors” que el 2024, “uns 21 milions de peces de torró protegit”.

Casa Mira, l'emblemàtica torroneria de la Carrera de San Jerónimo de Madrid que produeix i ven tot l'any, ja està formalitzant “encàrrecs” de cara a aquest Nadal, en què ven entre el 70% i el 80% de la seva producció, i de la qual la seva encarregada, Rebeca Pastor, ha destacat que és “artesana, sense conservants ni colorants”.

Per als enamorats del torró d'autor, Eric Ortuño, pastisser de L'Atelier (Barcelona), va guanyar el passat 12 d'octubre el segon Campionat Nacional de Torró Creatiu —organitzat per Torrons Vicens— amb el seu ‘Brandy Smoke', inspirat en el cigaló, amb ganaches de brandy i cafè fumat, caramel salat, cruixent d'avellana i xocolata de Madagascar.