El projecte per a l’ampliació de l’aeroport del Prat és un dels principals punts de controvèrsia entre els partits catalans. S’ha demostrat un cop més aquest dilluns en el debat d’ON ECONOMIA per a les Eleccions Catalanes, en el decurs del qual s’ha evidenciat que l’última proposta llançada pel Govern d’ERC fa unes setmanes no complau a ningú i la consellera d’Economia, Natàlia Mas, s’ha quedat sola en la seva defensa. Fins al punt que Santi Rodríguez, número quatre de la llista del PP per Barcelona, ha dit en to de mofa que el plantejament del Govern resolt el problema de manca de capacitat de l’aeroport del Prat “el juliol i l’agost, i de 14:00 a 16:00 hores; i la resta de l’any no, això és una broma” i s’ha gosat dir que els populars són més pròxims a la proposta que pot fer la CUP, que no pas a la de la Generalitat.

De res ha servit que la consellera Mas exposes les virtuts d’un projecte que, segons ERC, permet ampliar la capacitat de la infraestructura tot l’any. Segons Mas, no cal reconfigurar les pistes perquè l’increment de la capacitat només es necessita en els mesos de més afluència de viatgers. A més de destacar que la proposta del Govern és respectuosa amb el medi ambient i amb la contaminació acústica. “Barcelona té l’aeroport amb la contaminació acústica més baixa d’Europa i amb aquest plantejament seguiria estant a la cua, “perquè es faran inversions per insonorització”, ha insistit.

Malgrat que el PP és partidari de tirar endavant l’ampliació del Prat, el seu representant no ha entrat a fons en el tema, ja que tot seguit ha decidit treure a col·lació altres infraestructures com les de l’aigua. I tot sigui dit de pas, la CUP és absolutament contrària perquè no afavoreix la lluita contra el canvi climàtic. La seva representant en el debat, Laure Vega, ha justificat que en un context econòmic com l'actual, amb una inflació extrema, "el que menys preocupa a la gent és tenir un vol directe amb Tòquio". "Si volen un macroprojecte, que sigui centrat en l'ecologisme, com ara una xarxa de trens, un entramat de carreteres fins als Pirineus, que es troben desconnectats de tot el país", ha posat d'exemple Vega. Per la seva part, els Comuns també defugen l’ampliació i aposten per reformar el sistema aeroportuari de Catalunya.

La resta de partits que han participat en el debat són pro ampliació o partidaris de l’ampliació amb reserves. El que més suport dona a la idea, el PSC. Entre altres coses perquè ha estat Aena, des del govern espanyol, qui va presentar un projecte per ampliar la tercera pista de l’aeroport, amb una inversió de 1.700 milions d’euros, i a partir d’aquí es va obrir la polèmica. Alícia Romero ha insistit en "el greuge” d’haver deixat perdre aquesta inversió perquè “estem parlant d’una infraestructura estratègica per a Catalunya, i no podem perdre més temps. Tenim els millors enginyers, els millors arquitectes, doncs utilitzem-los per fer la millor ampliació, que sigui respectuosa amb el medi ambient i amb la salut de les persones”, ha reblat la socialista.

Per a Junts, la decisió d’ampliar l’aeroport també ha de ser cabdal. No obstant això, planteja alguns pros. Josep Rull ha defensat que Barcelona ha de ser un aeroport intercontinental, “això és absolutament evident”, ha dit. Però per ser-ho, al seu entendre, ha de poder competir en igualtat de condicions amb Madrid-Barajas. Un extrem que no es compleix i, ara mateix, el Prat “està abocat a ser la terminal 5 de Madrid-Barajas, perquè no té la capacitat de prendre les decisions fonamentals per fer-ho possible”. És a dir, per a Junts no n’hi ha prou a tenir més capacitat operativa, el que cal és disposar de la capacitat de gestió de la infraestructura.

Gestió del Prat i model aeroportuari

Rull ha recordat que aquesta és una antiga reivindicació i fent memòria s’ha remuntat a l’acte reivindicatiu que la societat civil va fer a l’IESE el 2007 justament amb aquesta demanda. “El que cal és tenir la capacitat de prendre les decisions claus i poder competir”, ha dit, i s’ha referit a “gestionar tarifes, gestió individualitzada, oferir els millors slots, fer un canvi de model de gestió d’operacions, un canvi de confirmació de les pistes”. Això és independent de com fer una ampliació de l’aeroport allargant les pistes i “és una fal·làcia que Madrid ens ho vulgui imposar i simplifiqui en aquest projecte la competitivitat de l’aeroport”.

El grup dels Comuns, representat per Joan Carles Gallego, no són partidaris de l’ampliació, però volen anar una mica més enllà. Reclamen un model aeroportuari català de país, que connecti els tres aeroports principals de Barcelona, Reus i Girona, i tregui rèdit del d’Alguaire-Lleida, per donar resposta a totes les necessitats que calen en matèria de mobilitat aèria. Gallego ha defensat que és “la manera de fomentar el reequilibri territorial”, i ha instat al fet que Catalunya s’emmiralli en els sistemes aeroportuaris descentralitzats de Londres, París o Frankfurt.

Rodalies i sequera

Dit això, Gallego -com també ha fet el portaveu del PP- ha sotmès a debat que hi ha altres infraestructures com les de l’aigua, les de l’energia o la xarxa ferroviària que “s’han de repensar”. El diputat de Comuns ha insistit en el fet que el problema és “com connectem Catalunya entre si i com connectem Catalunya amb el món”. Però l’aeroport no ho soluciona tot, ha dit. Els Comuns recorden que cal tramar el país des del punt de vista ferroviari, fent grans infraestructures i, per tant, reclamen el corredor mediterrani.

Una reclamació que Josep Rull, de Junts, ha aprofitat per retreure al PP l’actitud dels diputats populars a Europa, la setmana passada, quan van votar en contra d’accelerar el corredor mediterrani. Rull ha entrat tot seguit en el cara a cara amb ERC i l’ha acusat de tirar per terra el pla de desplegament de les energies renovables que va fer Junts en matèria de generació, l’any 2009, ampliant la capacitat d’inversió. En línies generals, Rull ha demanat pactes nacionals en matèria d’energia, infraestructures, aigua... amb una planificació estratègica a 10/15 anys i des del lideratge polític.

En l'àmbit europeu, el ferrocarril és la clau de volta de les polítiques de competitivitat i sostenibilitat, ha dit la consellera Mas. “El corredor mediterrani ha de ser un revulsiu per la nostra indústria, des de Kronospan fins a Lotte, que ens demanaven quan podran moure els seus productes per ferrocarril”, ha manifestat. En aquest sentit, Mas s’ha referit “al 73% d’inexecució de l’Estat en temes del ferrocarril, entre 2015 i 2022”. Un retret que no ha agradat gens a Alícia Romero que ha fet gala de l’impuls que ha donat el PSOE, des del 2019 al ferrocarril i a Rodalies. Però la consellera Mas adverteix: si les eleccions catalanes les guanya el PSC, aquest traspàs està en perill”.