El transport ferroviari d'alta velocitat va ser utilitzat el juny per més de 4 milions de viatgers, la qual cosa suposa un increment del 14,3% respecte al mateix mes de l'any anterior, segons les dades provisionals publicades aquest divendres per l'Institut Nacional d'Estadística (INE).

Precisament, durant la jornada de dijous, un incendi pròxim a una subestació elèctrica pròpia d'Adif ha obligat a suspendre la circulació per ambdues vies entre Brihuega i Medinaceli, la qual cosa ha provocat retards en trens de la línia d'alta velocitat que connecta Madrid amb Barcelona i Pamplona.

L'administrador ferroviari ha assenyalat que la subestació elèctrica era d'Adif i que el foc podria haver afectat el cablatge elèctric. Des del 15 de juliol i fins a finals d'agost, Renfe ha reforçat l'alta velocitat per fer front a l'increment de desplaçaments per vacances. Els reforços inclouen una nova parada de l'AVE procedent de Sevilla i tres serveis addicionals des de Madrid (dos a la tarda i un els diumenges al matí).

Amb aquestes incorporacions, la companyia operarà un total de 82 trens setmanals entre Madrid i Tarragona, i 74 entre Barcelona i la mateixa estació. L'objectiu és respondre a la demanda estacional cap a una destinació amb alta afluència turística. Al juny, el transport públic va registrar un repunt interanual del 7,2%, fins a superar els 500,9 milions d'usuaris, mantenint-se així en taxes positives per segon mes consecutiu després de l'ascens experimentat en maig (+3,4%).

Per tipus de transport, l'urbà va augmentar un 6,8% interanual i l'interurbà un 9,7%. Dins d'aquest últim, destaca l'increment del 12,1% en el transport per ferrocarril. En total, més de 147,9 milions de passatgers van utilitzar el transport interurbà al juny. Per tipus de transport, es van registrar creixements en el transport per ferrocarril (+12,1%), autobús (+8,6%) i aeri (+0,2%). En canvi, el transport marítim va baixar un 4,7% interanual al juny.

Renfe va assolir el 2024 el seu rècord històric de viatgers transportats en un any, amb més de 537 milions de passatgers en sumar els seus serveis comercials l'AVE, Avlo, Alvia, Euromed i Intercity, així com els serveis de Rodalies, Mitjana Distància i Avant. Aquesta xifra total representa un increment del 2,7% respecte a l'any anterior (523,2 milions de viatgers). Facua-Consumidors en Acció recorda tots els usuaris que s'hagin pogut veure afectats per una incidència en l'alta velocitat que tenen dret a demanar el reembors del bitllet.

Es tracta d'un dret recollit al reglament europeu sobre els drets i les obligacions dels viatgers de ferrocarril, que estableix les indemnitzacions que han de rebre els afectats, segons la durada del retard sofert. En aquest sentit, l'associació recorda que Renfe recull unes indemnitzacions que van més enllà de les quals estableix la normativa europea: devolucions del 100% del preu del bitllet Avant, Mitjana Distància i AVE, si el retard és superior a 30, 60 o 90 minuts, respectivament.

Si s'escull el reembors en forma de codi de descompte per a futurs viatges, la indemnització ascendeix al 150%. I en el cas que se sigui client Más Renfe --el programa de fidelització gratuït de Renfe--, arriba al 200% de reembors si es demana en punts.

Als trens d'Ouigo, si s'arriba més de 30 minuts tard, es rep un 50% del preu en forma de voucher per a futurs bitllets; si el retard és de més de 60 minuts, un 50% en diners; i si és de més de 90 minuts, el 100% en diners. En el cas d'Iryo, la indemnització és del 50% si el retard és de més de 60 minuts o del 100% si és de més de 90 minuts, directament en vouchers per a futurs viatges, encara que es pot sol·licitar en efectiu.