A les portes d'un dels caps de setmana més intensos de l'any pel que fa al turisme, amb la casualitat que enguany el 15 d'agost cau en divendres, l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat es prepara per rebre més de 4.200 vols entre dijous i diumenge. Aquestes operacions representen un increment del 3,3% respecte a l'any passat, quan se'n van realitzar 4.068. Tot i que aquestes xifres són positives pel sector turístic, aquest cap de setmana llarg també està marcat per les vagues de handling (serveis a terra) a múltiples aeroports del conjunt de l'Estat, que poden complicar els desplaçaments de milers de persones. 

El conflicte laboral en els serveis de handling afecta una desena d'aerolínies que operen des de l'Aeroport del Prat, amb Ryanair com a protagonista destacada. El personal d'Azul Handling, subcontractat per l'aerolínia irlandesa, començarà una vaga parcial els dies 15, 16 i 17 d'agost i que s'allargarà fins a finals d'any. Aquestes aturades afectaran serveis fonamentals com la facturació, l’embarcament i la gestió de l'equipatge, causant possibles retards i cancel·lacions de vols.

Pel cap de setmana estan cridats a la vaga els treballadors del grup Menzies, que dona servei de terra a aerolínies com Emirates, British Airways, Latam, Turkish Airlines o Norwegian. En aquest cas, la protesta serà de 24 hores, i es repetirà els tres caps de setmana d’agost. Aquest conflicte laboral afecta un conjunt d’aerolínies internacionals i de llarga distància, amb un impacte directe en els passatgers que viatgen cap a i des de Barcelona. Ryanair, com a una de les aerolínies amb més vols operant des de l'Aeroport del Prat, és la companyia que es veurà més afectada per aquesta situació. De fet, l'empresa té més de 1.700 vols programats durant aquests dies. "Aquest cap de setmana és que és el més alt d'ocupació de vols i de nombre d'operacions en tot l'any. Evidentment, hi haurà problemes d'ocupació, de nombre de retards i cancel·lacions", assenyala Josep Ramírez, responsable d’UGT del sector aeri, en declaracions a l'ACN.

Un avió de Ryanair amb diversos passatgers | Foto: ACN

Serveis mínims

Les rutes més populars entre els passatgers seran les destinacions nacionals, com les Illes Balears (Eivissa, Mallorca i Menorca) i Canàries (Màlaga, Tenerife, Gran Canària), així com ciutats europees com Londres, París, Roma i Lisboa.

Per mitigar l'impacte de les vagues, el govern espanyol ha establert uns serveis mínims que van del 35% fins al 83% per a les dues empreses de handling afectades. En concret, l'Executiu ha fixat uns serveis mínims que van del 35% —per a les rutes que uneixin Reus i Girona amb ciutats espanyoles amb desplaçament inferior a cinc hores— fins al 83% —per a les rutes domèstiques cap a o des de Reus i Girona a territoris no peninsulars— per a les dues empreses de handling que han convocat vaga parcial del servei de terra. A l'Aeroport del Prat els serveis mínims van del 76% fins al 40%, en el cas d'Azul Handling —de Ryanair— i entre el 36% i el 76% per al grup Menzies —que dona servei a Emirates, British Airways, Latam, Turkish Airlines o Norwegian.

Per la seva part, el Sector Aeri de la FeSMC-UGT de Catalunya ha denunciat els serveis mínims fixats pel Ministeri de Transports per a la vaga a Azul Handling com a "abusius i desproporcionats", ja que, en les seves paraules, "neutralitzen pràcticament l’impacte dels aturaments i suposen un atac directe al dret de vaga, tal com estableix la Constitució".

Els percentatges establerts garanteixen que més del 80% dels vols a les Illes, al voltant del 60% dels vols internacionals i de llarga distància, i entre un 30% i un 40% de les rutes peninsulars curtes continuïn operant, fet que, segons la FeSMC-UGT, dificulta l’efectivitat de la protesta. A més, el sindicat denuncia que aquests serveis mínims inclouen el blindatge de vols de posicionament i operacions abans i després dels períodes de vaga, així com la manca de criteris clars que permeten a l’empresa designar més personal del necessari. Davant d’aquesta situació, la FeSMC-UGT ha anunciat que recorrerà als tribunals per intentar reduir aquests serveis mínims i garantir el dret fonamental a la vaga. El sindicat lamenta que aquests serveis mínims “no es limitin a l’imprescindible”, i afirmen que poden “impedir que la vaga tingui l’efecte necessari davant la situació actual de la plantilla a l’empresa”.

"Les posicions no s'apropen"

El conflicte està enquistat i de moment no hi ha cap reunió programada per a aquesta setmana. Sindicats i empresa es van reunir la setmana passada al Servei Interconfederal de Mediació i Arbitratge i encara no hi ha cap data programada per tornar-se a trobar. “Les posicions no s’apropen i ens trobem que, malauradament, anirem a la vaga sense cap mena de solució”, apunta el líder sindical.

Segons detalla Ramírez, les protestes “no són una sorpresa per cap de les dues companyies”. En el cas de Menzies, l’empresa es va comprometre al novembre a regularitzar nòmines i abonar un deute amb la plantilla, però més de mig any més tard “encara no ha passat”. Pel que fa a Azul Handling, segueix la política de Ryanair de “pensar que les lleis d’aquí no li són aplicables” i de dur a terme una política de “sanció permanent per tal d’acovardir la seva plantilla”. “Ara mateix no hi ha cap mena d'avenç de la negociació perquè no hi ha res posat sobre la taula, ni de forma oficial ni extraoficial”, critica Ramírez.