L'empresa pública Aeroports de Catalunya, dependent de la Conselleria de Territori, ha adjudicat per uns 128.000 euros, IVA inclòs, l'elaboració d'una anàlisi de l'impacte ambiental que comportarà l'ampliació de l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat. L'empresa Arcadis ha estat l'adjudicatària d'aquest contracte i tindrà dotze mesos per entregar el seu estudi, segons la informació consultada per EFE.
Entre les tasques encomanades, aquesta companyia haurà de fer un cronograma dels passos a seguir i revisar i plantejar propostes amb relació a la documentació ja disponible i a l'elaborada pel gestor aeroportuari, Aena.
La consultora ALG ja va elaborar el 2024 -després que l'anterior executiu, presidit per Pere Aragonès, li adjudiqués un contracte de 228.000 euros- un informe sobre el potencial impacte ambiental de l'ampliació, encara que ho va fer amb una mirada més àmplia, ja que aleshores no s'havia concretat encara quina opció s'escolliria per a l'ampliació.
El projecte pactat entre el Govern de Salvador Illa i Aena preveu una extensió física de la tercera pista de l'aeròdrom d'uns 500 metres, cosa que impactaria en 27 hectàrees del Delta del Llobregat pertanyents a la Xarxa Natura 2000 i que, per tant, compten amb protecció europea. Els plans comunicats fins a la data per Aena passen per compensar aquest impacte ambiental amb la naturalització de 270 hectàrees més, és a dir, deu noves per cada una que es perdi.
La Comissió Europea haurà de donar el vistiplau al projecte perquè aquest pugui executar-se. A més, prèviament, Brussel·les hauria de tancar la carta d'emplaçament a Espanya encara en tràmit, precisament per incompliments relacionats amb aquesta zona de la Xarxa Natura 2000.