Malgrat que Ryanair és una de les empreses que més reclamacions acumula a Espanya i per molt que tant les vagues de l'empresa irlandesa com les de Vueling estiguin provocant importants retards en els darrers mesos, les aerolínies de baix cost són les més usades a Catalunya i a Espanya. Més concretament, un 85% dels catalans es declara usuari habitual d'aquestes companyies, una xifra deu punts superior a la d'Espanya, que és d'un 74%, segons una enquesta publicada aquest divendres per la universitat EAE Business School, que ha entrevistat 1.000 persones. 

L'espanyola Vueling és l'escollida per un 62,3%, mentre que Ryanair atrau un 26,9%. "Això pot explicar l'expansió que han tingut les aerolínies de baix cost realitzant rutes que abans eren, quasi en exclusiva, de companyies Legacy, o en establir les seves bases principals a aeroports principals com ha sigut el cas de Vueling a Barcelona, companyia que fa una segmentació de preu i serveis tenint en compte al passatger de negocis", ha afirmat Romà Andreu, autor de l'informe i professor de l'EAE Business School.

Més enllà de quina aerolínia fan servir, un 82% dels catalans afirma viatjar habitualment per vacances. Aquesta xifra s'eleva al 84,58% en paràmetres espanyols. Un  49,10% dels enquestats afirma viatjar un cop a l'any i un 38,92% ho fa fins a quatre vegades. A Espanya, són un 55% els que viatgen un cop l'any i un 35% els que ho fan quatre cops. 

EuropaPress 4619610 ventanilla ryanair aeropuerto josep tarradellas barcelona el prat agostoi
Finestreta de Ryanair a l'aeroport de Barcelona | Fotografia: Europa Press

L'emergència climàtica afecta cada cop més a l'economia i al consum dels ciutadans i un 89%, afirma estar preocupat pel canvi climàtic. Un 82% ho està per les emissions que genera amb la seva activitat, però només un 49,7% està disposat a pagar més per vols més sostenibles. Un 34,73% no està disposat a pagar aquests extres. Encara resta un 15% que no sap quin és el seu paper en aquest tema. 

D'entre els que sí que estan predisposats a pagar més, un 50,60% pagaria fins al 10% més i un percentatge lleugerament inferior, del 48,19%, es mostra disposat a arribar a pagar fins al 30% més per vols sostenibles. Ara bé, el 55% dels enquestats catalans no està substituint trajectes en avió per altres mitjans més sostenibles. Entre el 35,93% que sí que ho fa, el 70% viatja en tren i un 50% ho fa en vehicle propi. 

Per segments d'edat, els joves espanyols d'entre 25 i 35 anys (la segmentació no s'ha fet en l'estudi de l'àmbit català) declaren haver viatjat amb Ryanair (un 52,4%), mentre que un 29,7% diu haver-ho fet amb Vueling. En canvi, les persones d'edat més avançada, entre 56 i 65 anys, inverteixen aquesta tendència i escullen en un 41,7% Vueling i en un 36,2% dels casos Ryanair. 

El 70% dels enquestats es declara "totalment satisfet" amb les aerolínies de baix cost i només un 7,7% gens satisfet. Aquest dijous, FACUA informava que 16 aerolínies encara cobren als clients per les seves trucades 

L'estudi d'EAE, titulat Transport aeri i sostenibilitat, dona també un cop d'ull a l'evolució del sector, que va partir un grandíssim sotrac amb gairebé tots els vols internacionals aturats durant gran part de l'any 2020 a causa de les restriccions que cada país aplicava tant internament com en l'àmbit internacional per la pandèmia de covid-19. 

Tràfic aeri i sostenibilitat

Prenent com a referència un informe de la IATA (International Air Transport Association), el tràfic aeri de passatgers s'ha incrementat considerablement després del 2020 i manté una tendència de creixement, però encara no assoleix les xifres prèvies a la pandèmia. El tràfic aeri mesurat en ingressos per passatger i quilòmetre representava al mes de juliol d'aquest any era ja un 75% del total d'ingressos mundials de l'any 2019, abans de la pandèmia, amb millor situació dels vols domèstics (84%) que dels internacionals (68%). 

La previsió d'IATA segons un informe del mes de març és que globalment es tanqui l'any amb un 93% dels vols que hi va haver el 2019 i que s'arribi a un 103% en 2023 que consolidi la recuperació. L'any 2024 els vols estarien en el 118% (és a dir, un 185 més) que el 2019 i l'any 2025 s'obtindria un 118%.  

Tot aquest creixement anirà de bracet d'un pla internacional de descarbonització denominat CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), que pretén reduir les emissions a un 55% com a mínim de cara a l'any 2030 i un 100% l'any 2050. Per fer-ho, es faran servir combustibles sostenibles com el biojet, biocombustible fet a partir de residus, o l'e-jet combustible sintètic fet a partir de C02 capturat o hidrogen renovable. 

Recuperació de Vueling i Ryanair

Les preferides pels enquestats a l'estudi, Ryanair i Vueling, han presentat millores significatives en els darrers resultats presentats després de les grans patacades sofertes per la pandèmia.

Ryanair va presentar el passat mes de novembre els seus resultats dels sis primers mesos de l'any fiscal amb un benefici net de 1.371 milions d'euros, una xifra que contrastava amb les pèrdues de 48 milions d'euros de l'exercici anterior. Els seus ingressos es van multiplicar i van arribar fins als 6.620 milions d'euros. Va duplicar els passatgers passant dels 39,1 milions durant l'exercici del 2021 fins als 95,1 milions d'aquest any. 

Pel que fa a Vueling, el grup al qual pertany, IAG, va aconseguir un benefici net de 1.208 milions d'euros, que contrasta també amb els 2.478 milions d'euros que va presentar fins al setembre de l'any anterior. El grup engloba Iberia, British Airways, Vueling i Aer Lingus.  Els ingressos entre juliol i setembre van ser de 16.680 milions d'euros, nombre que quadruplica les xifres de l'any passat.