A Espanya, el 56% de les factures entre empreses es paguen fora de termini, és a dir, superant els 60 dies que marca la llei, segons un informe de la Comissió Europea recollit per Cepyme, patronal de les petites i mitjanes empreses. La CE constata la dispersió existent entre la morositat dels 19 estats membres analitzats. Així, a Dinamarca tan sols 1 de cada 10 factures es paguen amb retard, mentre que a l'extrem oposat, a Romania, la proporció canvia i són 9 de cada 10 les que no s'abonen a temps.

Espanya es col·loca a la mitjana, juntament amb Bèlgica, on també el 56% dels pagaments entre empreses es fa fora de termini. Per sota de tots dos països, a França, s'eleva al 58%, i a Itàlia, al 62%. Per sobre, a Alemanya —que ocupa el cinquè lloc—, el 35% dels pagaments es fan després del venciment de la factura. Entre Dinamarca i Alemanya es troben Polònia, els Països Baixos i Hongria. El veí espanyol, Portugal, tanmateix, se situa —amb un 82% de rebuts morosos— a la cua, després de Romania, i per sota de Bulgària, amb el 79% dels pagaments abonats amb retard.

No perdre el client

Cepyme insisteix que la morositat amb els terminis de pagament es deu en part a les peculiaritats nacionals, encara que és rellevant la mida empresarial, ja que una pime veu més compromesa la seva operativa diària si afronta problemes de liquiditat. En el cas d'Espanya, segons les dades de la CE, és especialment rellevant que les pimes acceptin els pagaments demorats amb la pretensió de mantenir la relació comercial amb els clients que no deteriori futures transaccions, així com les característiques específiques de cada sector.

Per aquesta raó, la patronal de pimes pertanyent a la CEOE ha analitzat la situació d'Espanya en el context europeu, ja que està convençuda que és urgent homogeneïtzar les normes contra la morositat a l'àmbit europeu "per garantir que totes les empreses compten amb les mateixes regles i preservar la lliure competència". Des de la patronal, es destaca que la morositat en les operacions comercials és un problema generalitzat a Europa, que té efectes negatius greus sobre la liquiditat de les empreses i afecta de manera especial les pimes, pels seus menors recursos i capacitat de negociació amb els proveïdors i clients, i més debilitat per afrontar el retard de pagaments. La morositat suposa un increment de les despeses de finançament de les empreses, que han d'assumir períodes elevats de demora en els pagaments, fet que ocasiona costos molt alts, de vegades inassumibles, i en limita la capacitat de competir i reinvertir.

Debat comunitari

Aquest dijous passat, el Consell de Competitivitat de la UE va rebutjar establir en 30 dies el termini màxim obligatori per al pagament de les factures, mesura a què es van oposar 24 dels 27 estats membres. Tanmateix, Cepyme insisteix a aprofitar la votació del reglament europeu de morositat, el pròxim 21 de març, al Comitè de Mercat Interior i Protecció dels Consumidors del Parlament Europeu, per agilitar l'aprovació d'aquesta regulació per homogeneïtzar les normes contra la morositat a l'àmbit europeu. La patronal de pimes considera "imprescindible que aquesta regulació tingui en compte la realitat de l'empresa, especialment de les petites i mitjanes, i les condicions especials dels sectors econòmics" i que la seva aplicació tingui resultats eficients a la pràctica i redueixi els terminis mitjans de pagament, que ocasionen greus problemes de liquiditat i finançament a les pimes.

Llei del 2004

La morositat comercial està actualment regulada a Espanya per la Llei de morositat del 2004 i per la Directiva Europea de Morositat, del 2011. Però, segons l'opinió de Cepyme, la regulació actual s'ha mostrat insuficient per fer front a l'increment de la morositat i reduir-ne els períodes mitjans de pagament, que superen els 80 dies a Espanya, 20 més que el que estableix la Llei. Mentre era vicepresidenta primera Nadia Calviño, el Govern de Pedro Sánchez va aprovar la Llei de creació i creixement empresarial, que va introduir mesures sancionadores, però segons la patronal de les petites i mitjanes empreses, no només no han resultat eficaços, sinó que "al contrari, penalitzen de manera especial les petites i mitjanes empreses, i en limiten la capacitat per accedir a ajuts o contractacions públics".

La patronal insisteix que fa més de deu anys que treballa en una solució a aquest problema a través de l'Observatori de la Morositat, en el qual participen els principals sectors afectats per la morositat, i se'n fa un seguiment permanent, així com anàlisis i propostes en aquesta matèria. La patronal ha traslladat aquestes anàlisis a la Comissió Europea i a altes institucions comunitàries, especialment arran de la tramitació d'aquest reglament, insistint en la necessitat d'abordar de manera conjunta la lluita contra la morositat i disposar d'unes regles clares i homogènies a tota la UE.