Els aeroports catalans van tancar el mes d’agost amb un creixement sòlid del trànsit internacional, assolint la xifra de 2.441.795 passatgers, un 6,7% més que en el mateix mes de 2023. Aquestes dades, facilitades per Turespaña, confirmen Catalunya com el segon destí turístic de l'Estat per darrere de les Illes Balears i per davant de la Comunidad de Madrid, en un estiu marcat per la recuperació total del sector aeri postpandèmic.

L'aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, va ser el motor indiscutible d’aquest creixement, absorbint gairebé el 90% del tràfec total de Catalunya amb 2.157.622 viatgers (un 7% més). Aquesta dinàmica positiva no és puntual: en l’acumulat de l’any, els aeroports catalans han rebut 15,7 milions de passatgers internacionals, un 6,3% més que entre gener i agost de l’any passat.

Una de les claus de la bonança és l’explosió del trànsit amb aerolínies de baix cost. Catalunya es va erigir en el segon focus d’atracció per a aquest tipus de companyies a l’Estat, amb 1.672.503 passatgers (un 7,8% més), només per darrere, i de forma molt ajustada, de les Illes Balears (1.715.201).

En aquest segment, l’aeroport de Barcelona-El Prat va reafirmar el seu liderat absolut a escala estatal. Va ser l’aeroport que més usuaris de baix cost va mobilitzar a tot Espanya, amb la xifra rècord d'1,4 milions de persones, que suposa un increment del 8% respecte a l’agost de 2023.

L’anàlisi dels dades revela dos models de trànsit aeri ben diferenciats i tots dos pròspers. Mentre Catalunya i les Balears s’apunten a un model massivament vinculat al low cost i al turisme de vacances, la Comunidad de Madrid es consolida com el hub indiscutible de les companyies tradicionals o de xarxa. Madrid-Barajas va concentrar un 40,6% de tots els passatgers que van arribar a l’Estat amb aquest tipus de companyies, gairebé 2 milions de persones (+7,4%). En comparació, els aeroports catalans van rebre 769.292 viatgers en aquest segment (un 4,5% més), una xifra que, tot i ser positiva, evidencia la diferència de perfil entre ambdós hubs.

El bon comportament dels aeroports catalans s’emmarca en una tendència estatal positiva. L’agost va tancar amb 11,7 milions de passatgers internacionals a tot Espanya, un 5,4% més. El 59,5% d’ells va viatjar amb companyies de baix cost (un 6,1% més), mentre que un 40,5% ho va fer amb companyies tradicionals (un 4,4% més). Fins a agost, l’acumulat a tot l’Estat arriba als 75,4 milions de passatgers, un 5,9% més que en el mateix període de 2023.

Aquestes xifres recorden la importància estratègica del sector aeri per a l’economia catalana i espanyola, i mostren una temporada d’estiu que supera fins i tot les expectatives més optimistes, tot apuntant a una recuperació consolidada i a un nou rècord de mobilitat turística. En un altre ordre, recentment, DHL ha inaugurat aquest dimarts el seu hub internacional a l’aeroport de Barcelona.  El grup ha realitzat una inversió de 80 milions d’euros per construir una planta sobre una superfície de 29.000 metres quadrats, amb 10.000 metres quadrats de nau. La previsió és que DHL, des de Barcelona, cobreixi rutes d’Europa, els Estats Units, l'Amèrica Llatina i el nord d’Àfrica.