Parlar d'accidents aeris genera calfreds, però poques veus amb tanta autoritat com la de Perico Durán, pilot amb més de 25 anys d'experiència, poden posar llum sobre el que realment succeeix a la cabina. Convidat al pòdcast “Tómatelo con vino”, l'aviador va desmuntar mites i va revelar detalls impactants que fan trontollar la percepció dels qui senten pànic en enlairar-se.

El pilot, que ha recorregut els aeroports més complexos del planeta, es va enfrontar a una pregunta que ha obsessionat milions de passatgers: “què passa si fallen els motors?”. Amb la serenitat de qui ha viscut mil maniobres impossibles, Durán va afirmar que, fins i tot en el pitjor escenari, un avió pot planejar fins a 150 quilòmetres sense propulsió. En altres paraules, des dels 40.000 peus d'altura, una aeronau podria desplaçar-se de Madrid a Toledo… i tornar!, sense necessitat de motor.

Perico Durán al pòdcast Tómatelo con vino
Perico Durán al pòdcast Tómatelo con vino

La veritat sobre les turbulències i la por irracional a volar

Ara bé, la por de volar no entén d'estadístiques. Segons Durán, la probabilitat de morir en un accident d'avió és infinitament menor que la de ser víctima d'un crim en el trajecte cap a l'aeroport. No obstant això, l'ansietat persisteix. “És una por irracional, però real”, va explicar en la xerrada, apuntant que les dones solen parlar-ne amb més llibertat, mentre que els homes ho oculten en silenci.

El que poca gent sap és que les temudes turbulències no representen cap risc estructural per a l'avió. El veritable perill es dona únicament per a aquells que no porten el cinturó de seguretat cordat. “Realment no hi ha cap mena de turbulència que suposi un perill”, va recalcar el pilot, subratllant que aquest fenomen atmosfèric genera més ensurt que amenaça real.

Motors fallits: entre l'estadística i la ficció

Un dels moments més tensos de la conversa va arribar quan es va abordar la temuda frase: “ha fallat un motor”. Per bé que soni apocalíptic, Perico Durán va ser categòric: un avió està dissenyat per continuar volant amb un motor menys. Fins i tot en proves de certificació, els fabricants han de demostrar que les seves aeronaus són capaces d’enlairar-se amb un motor apagat. La xifra pot espantar: cada any es registren al voltant de 150 motors fallits en un total de 40 milions de vols. Però la majoria d’aquestes incidències no deriven en tragèdia. Durán va recordar exemples històrics, com el famós amaratge del riu Hudson el 2009, on, malgrat que els dos motors van deixar de funcionar, el pilot va aconseguir salvar tots els passatgers.

Les normatives internacionals són tan exigents que cap aerolínia pot creuar l'oceà sense haver demostrat la fiabilitat extrema dels seus motors i la preparació exhaustiva dels seus pilots. Segons va revelar Durán, la indústria calcula que un motor d'avió modern falla, de mitjana, una vegada cada milió d'hores de vol, una estadística gairebé ridícula davant la quantitat d'avions que s'enliren i aterren diàriament.

La conclusió és clara: els avions són més segurs del que la gent s'imagina. Però la por a volar, lluny de desaparèixer, continua arrelada en la ment col·lectiva, alimentada per titulars sensacionalistes i records de tragèdies passades. En paraules del mateix Durán: “A ningú li agradaria volar amb un pilot sense por. Avaluar les conseqüències de les coses són molt importants per a un pilot. Aquesta ansietat positiva el que et permet és focalitzar-te en allò que veritablement és important”.