El mestre i guia Montessori Pedro Valenzuela, amb més de vint anys d’experiència en educació, va alertar en una entrevista emesa per Canal 6 Televisió sobre l’ús inadequat del nom Montessori en alguns centres educatius. Valenzuela, autor de La revolución de las aulas i del recent Enséñame a leer, va explicar que moltes escoles afirmen que apliquen aquest enfocament pedagògic sense complir realment els seus principis.
«Avui dia ens trobem que moltes escoles o famílies diuen que duen a terme el que és el mètode Montessori i les persones que de veritat estem formades en això ens adonem que no estan fent pràcticament res», va assenyalar.
Maria Montessori i l’origen d’una pedagogia transformadora
Durant l’entrevista, Valenzuela va recordar que el mètode Montessori va ser desenvolupat a finals del segle XIX per la doctora Maria Montessori, en el context de l’anomenada escola nova. Aquest moviment buscava trencar amb el sistema educatiu prussià i industrial, centrat en l’obediència i la preparació per al treball en cadena.
En contrast, Montessori va defensar la idea que els nens són éssers vius amb necessitats pròpies de desenvolupament: moviment, comunicació, autonomia i activitats sensorials.
Montessori com a tendència: entre la fidelitat i la comercialització
Per a Valenzuela, la creixent popularitat del terme Montessori ha dut a un ús superficial de l’etiqueta. «Montessori és comercial», va advertir, i va apuntar que la manera correcta d’apropar-se a aquesta proposta pedagògica és a través dels textos originals de la seva creadora i de la formació rigorosa de guies especialitzats.
El mestre va explicar que la seva pròpia preparació va requerir dos màsters privats de diversos anys, cosa que posa en relleu la profunditat de la formació necessària.
Més enllà de la crítica, Valenzuela va defensar que la prioritat ha de ser sempre el benestar dels alumnes. «El que hauríem de fer és tenir debats en la línia de què és el que realment és beneficiós per al nen i consensuar per dur-ho a la pràctica».
La seva reflexió deixa en l’aire un advertiment clar: en un moment en què l’educació busca transformar-se, apropiar-se del nom Montessori sense aplicar-lo de manera fidel no només desvirtua la proposta original, sinó que també posa en risc la confiança de famílies i docents que esperen una educació coherent i honesta.