Karlos Arguiñano és un més de la nostra família, el veiem tant per televisió que no sabem si convidar-lo a sopar el dia de la Nit de Nadal. Fa més de tres dècades que acompanya els espectadors des de la televisió. Tots els migdies amb un receptari que sembla no tenir fi. No té estrella Michelin però sempre ha estat el cuiner més famós, encara que ara han sortit a fer-li competència amb programes com ‘MasterChef’. Ell no vol sentir parlar de cuina d'avantguarda. Ensenya la cuina de tota la vida, la de les nostres àvies.

Gràcies en gran part a la televisió ha pogut construir un gran imperi en què està involucrada tota la família, des de la seva dona als seus fills. Està involucrat en televisió, hostaleria, immobiliària, cellers de vi, fins i tot en motociclisme. Però no sempre presenta comptes sanejats. Per exemple, el seu mític hotel-restaurant a Zarautz va notar un important desplom en els guanys. Un descens del 10,64% en vendes i un desplom del 36,38% en guanys. D'ingressar 5,5 milions d'euros, el resultat final es va reduir a poc més de 283.000 euros.
És un dels negocis que pitjor li funcionen, però per sort en té d'altres que li funcionen a les mil meravelles, com la televisió. Aquesta sosté tots els mals. Amb la televisió i el vi aconsegueix allunyar-se dels números vermells. El seu imperi s'ha trontollat en diverses ocasions, però sempre ha trobat fórmules per subsistir.
L'Hotel KA va ser el primer projecte d'aquesta llarga trajectòria i per això tota la família li té un gran afecte, ara el gestiona el seu fill Martín. No obstant això, aquest palauet de principis del segle XX, situat en plena platja de Zarautz, pateix molt la crisi pel turisme estacional i els canvis d'hàbits de consum.
La televisió és la salvació de Karlos Arguiñano
Mentre l'hotel queia, una altra de les seves societats vivia el camí contrari. Es tracta d'Irusta Gain SL, creada el 1997 per gestionar negocis immobiliaris. El 2024, aquesta empresa va registrar una facturació de 2,2 milions d'euros, un 4,38% més que l'any anterior. Va passar de xifres discretes a 258.677 euros, gairebé quatre vegades més que el 2023. Si Arguiñano només es limités als fogons al seu restaurant, fa anys que estaria arruïnat.
Respecte a la seva productora, Bainet Media, que s'encarrega de programes com ‘Cocina Abierta’ i gestionar els seus drets d'imatge i els seus llibres, assoleix xifres de 5,7 milions d'euros en un any. Sens dubte és el negoci més rendible per a Karlos. Però no l'únic. “Si no fos per la televisió estaria en números vermells”, explica.
Cal mencionar també la seva gran aposta, el celler de vins K5, situat a Aia, a 300 metres d'altitud davant del mar Cantàbric i a escassos quilòmetres del parc natural Pagoeta. Des d'allà produeixen txakolis com K5, Kaiaren i K Pilota, que han aconseguit fer-se un lloc al mercat. Amaia, la filla petita, és la que s'encarrega d'aquest negoci
