Mig país està cremant. Aquest estiu, lamentablement, estem assistint a devastadores imatges per tota la geografia espanyola amb focs incontrolables, incendis i zones que estan cremant sense que ningú li posi fi a aquesta situació lamentable. Un any més, ni les mesures de seguretat, ni la conscienciació, ni res de res han pogut evitar veure flames i més flames a molts punts de l'estat espanyol. Aquest dimarts, desè dia consecutiu d'incendis actius a Espanya, amb més de 40 focus cremant principalment a Galícia, Castella i Lleó o Extremadura. Més de mig milió d'hectàrees cremades a la península Ibèrica apunten a un any tristament de rècord, en el qual Espanya ha viscut la pitjor onada d'incendis dels últims trenta anys, des del fatídic any 1994, l'any del gran incendi del Berguedà i el Bages, el més devastador que s'ha registrat mai a l'Estat.

Des de principis d'any, han cremat a Espanya 348.238 hectàrees en 228 incendis forestals. És la xifra més alta de les últimes tres dècades. Enguany, ja han cremat a la península Ibèrica 564.452 hectàrees, segons el sistema d'observació europeu Copernicus. Amb una onada d'incendis dels últims dies que ha calcinat 200.033 hectàrees. Més de 40.000 van ser només en l'incendi que va començar a Molezuelas de Carballeda, a la província de Zamora, i que es va estendre a Lleó. A Ourense, els diferents focus sumen més de 60.000 hectàrees afectades i també estan movent-se cap a Lleó. I justament a aquesta zona han anat diferents informatius i programes com Espejo público, que aquest estiu no presenta Susanna Griso, i sí Miquel Valls. Però tot i no ser-hi la presentadora habitual, el que sí hi ha hagut les darreres hores és una nova demostració de catalanofòbia, en aquesta ocasió, per part d'una afectada pel foc.


Ni en una situació límit com aquesta, a quilòmetres de Catalunya, una veïna desesperada del poble d'Oencia, a Lleó, s'ha pogut estar de recordar-se dels catalans. Ni amb tot el seu voltant en flames ha pogut evitar fer comparacions desafortunades, i que han indignat bona part de la xarxa. L'afectada, lamentant la terra cremada, parla de "nuestras raíces, todo, donde vivieron mis padres, mis abuelos, toda nuestra familia, y les ha costado el sudor de su frente, han pagado impuestos", moment on fa una comparació que no ha passat desapercebuda: "Nosotros estamos pagando impuestos aquí por lo que tenemos. Pues quiero que me ayuden aquí igual que en Catalunya, lo mismito. No quiero ni más ni menos. Las comunidades autónomas no hacen falta para nada, porque luego pasa esto: ciudadanos de primera y de segunda. Yo soy de aquí y soy de allí, y quiero lo mismo para aquí que para allí".
🔥🔥Una afectada por los incendios en León ESTALLA en @EspejoPublico: “Nosotros también pagamos impuestos. Quiero que me ayuden aquí igual que en Cataluña. Las CCAA no sirven para nada si luego pasa esto, ciudadanos de primera y de segunda” pic.twitter.com/5NnXNQEtms
— Pedro Pineda Celis (@pedropcelis) August 18, 2025
Lamentant la complicada i agònica situació que viuen allà i en molts altres punts de la geografia, són molts els que s'han indignat en sentir aquestes paraules, que potser són fruit del moment tens, però que molts no entenen què carai pinta Catalunya en tot plegat. I molts no han callat. Com Toni Soler, que ha estat demolidor apuntant que "Ni enmig d'un incendi poden apagar la flamarada catalanòfoba que els ve de dins". D'altres comentaris d'espectadors han anat en aquesta línia: "I les tv espanyoles pregonant aquest tipus de discurs"; "Quan es gasta més en toros que en prevenció d'incendis i quan el seu president diu que gastar amb prevenció és 'Despilfarro', quan no es té bombers professionals, doncs passa això... Ja sé que 'los catalanes somos muy malos' i tenim la culpa de tot. Gent desesperada, sí, amb mala fe, també"; "Hi ha alguna cosa que no sigui culpa dels catalans segons aquesta gent??"; "'Los catalanes' tenemos la culpa de todos los desastres que ocurren en España, no sé por qué nos cosieron a patadas cuando teníais la oportunidad de libraros de nosotros".
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!