La guerra d'Espanya contra el català es duu a terme en diferents camps de batalla. Tribunals, escoles, administracions públiques, polítics, xarxes socials i l'acte quotidià més vulgar, com comprar el pa o demanar un cafè en un bar, són territoris comanxe on els castellanoparlants, especialment els monolingües, actuen com xèrifs dèspotes i intolerants. No hi ha treva. És la gota malaia. Dissortadament aquesta tropa està descontrolada, tot i que sempre hi ha esperança: valents que els envien a pastar fang i posen les coses en el seu lloc.
La defensa de la nostra llengua, però sobretot, del dret a parlar en l'idioma que ens surti dels nassos, és quelcom difícil de fer entendre en determinats marcs mentals. No passa només amb els catalans, compartim aquesta pena amb bascos, catalans, valencians o balears, asturians o aragonesos. Tots pateixen la mateixa xacra feixuga, i resistir-se resulta de vegades una quimera. Són molts, molt mal educats, molt ignorants i molt pesats. Hi ha qui abandona la lluita. Però com als còmics d'Astèrix, hi ha una colla d'irreductibles que no defalleixen i insuflen la moral que es necessita per sobreposar-se a l'adversitat. Un d'ells és el nostre protagonista, el lingüista i col·laborador de Catalunya Ràdio, David Valls.

David Valls, un expert lingüístic i un venedor insubornable a Wallapop
Valls no només domina, estima i té cura de la nostra llengua. De fet el seu amor pel llenguatge va molt més enllà de les nostres fronteres, per no parlar de les dels seus enemics monolingües. És un expert en etnolingüística i en les parles de Papua Nova Guinea, el lloc del món on hi ha més diversitat lingüística. Amb aquest currículum, la veritat, espanta mosques i borinots amb facilitat. Però clar, hi ha plataformes on aquesta targeta de visita no és a l'abast dels seus interlocutors. Parlem, per exemple, de Wallapop, el famós servei de compra-venda d'articles de segona mà a Internet. Allà, com a molt, tens una foto, un nom i una localització, a banda evidentment d'allò que vulguis col·locar. No sabem exactament què en venia en David, però sí el preu: 70€. Una quantitat que va fer dubtar al comprador. Valls li va llançar un ultimàtum: "Jo t'aviso i t'ho acabes de rumiar". I el va convèncer. Amb una petit matís.

La resposta de Valls a un castellanoparlant mal educat, per emmarcar
El comprador accepta però fa un retret que el retrata: "Habla castellano, lo último no lo entiendo". Eeeepa! Ha sortit la grossa. La rèplica de l'expert lingüístic, per emmarcar: "No parlo castellà. Aprèn tu català". El millor de tot és la resolució: el paio no es va fer enrere pel que fa al tracte comercial, o això sembla. El que sí va fer és recular en la seva bravata idiomàtica. "Ah okey mersi". Marededeusenyor. Mersi. Amb dos d'allò. Efectivament, com diu en Valls: "Coses que passen al Wallapop quan et mantens en català en les converses".
Coses que passen al Wallapop quan et mantens en català en les converses, boníssim 🤣🤣 @mantincelcatala pic.twitter.com/coRrODaFeR
— David Valls (@dvbotet) December 28, 2022

Al Wallapop surt la localització dels usuaris. Surt a Sants (Barcelona).
— David Valls (@dvbotet) December 28, 2022
N'hi ha
— David Valls (@dvbotet) December 29, 2022
Jo directament he posat 3 anuncis en català, cosa que no canviaré perquè tinc molt clar quin públic objectiu vull com a compradors(es) potencials
— 2029 Deulofeu dixit (@Catalliures) December 28, 2022
Fans d'en David i de la seva actitud. Mirarem si ven alguna cosa més, la comprarem segur.