La periodista i escriptora Carme Chaparro acaba de comprovar en primera persona que les xarxes et poden donar sorpreses, com a mínim, inquietants. L'autora de No soy un monstruo o La química del odio potser no ha arribat fins el punt d'odiar, però sí que s'ha incomodat notablement amb una experiència a Instagram.
El missatge de la samarreta de Chaparro diu "Ten cuidado o acabarás en mi novela". Doncs ara la presentadora de Noticias Cuatro deu pensar "Ten cuidado o acabarás en mi publicidad". La periodista acaba de comprovar què passa quan tenim curiositat per alguna cosa a la xarxa. Segur que molts de vostès han buscat informació sobre aquest o aquell producte i després els arriba publicitat del producte en qüestió per terra, mar i aire. Chaparro es volia comprar una crema facial canadenca. Per recordar el nom, va fer una foto. Però després es va oblidar de la crema perquè havia d'escriure un article. Què es va trobar quan va entrar posteriorment a Instagram? Una publicitat. De crema facial. Exactament, de la marca que ella havia fotografiat.
Me acaba de pasar algo bastante extraño (abro hilo). Hace cosa de una hora le hecho una fotografía a una crema facial que me quería comprar (luego no hay quien se acuerde de los nombres, así que foto al canto y listo). Es de una marca aún muy poco conocida. Canadiense.
— Carme Chaparro (@CarmeChaparro) August 6, 2018
Pues total, que hago la foto y a los dos segundos me olvido. Me he puesto a escribir la columna de @yo_dona y se me ha ido la cremita de la cabeza. ¿Sabéis qué me encuentro al entrar en Instagram?
— Carme Chaparro (@CarmeChaparro) August 6, 2018
Una publi. No de una crema facial. O de cualquier producto de esa marca (tienen una veintena en la web). No. Me encuentro una publi de ese mismo tarro que había fotografiado una hora antes.
— Carme Chaparro (@CarmeChaparro) August 6, 2018
La troballa ha irritat Chaparro, que es pregunta si "¿Usa Instagram el acceso que le doy a mi carrete para hacer algo más que subir las imágenes que le digo? ¿Escanea sin permiso mis fotografías? ¿Qué hace con ellas?".
No había hablado con nadie. Ni nombrado la crema. Estaba sola. Cogí un bote vacío. Lo fotografié. Y ya.
— Carme Chaparro (@CarmeChaparro) August 6, 2018
En un món on vivim, envoltats d'inputs comercials, el fet de prendre consciència d'aquesta exposició d'unes fotos privades perquè qualsevol marca entri a les nostres xarxes ha sorprès una Chaparro a qui de seguida s'hi han sumat molts usuaris tan o més indignats que ella a l'hora de queixar-se d'aquesta publicitat:
A mi me ha salido publicidad en Instagram en mi teléfono de cosas que ha mirado mi pareja en su teléfono. Privacidad a tope
— Patricia (@Patriciablse) August 6, 2018
És una bona història (per a una novel·la) una empresa desenvolupadora d’alguna app que fera xantatge a tota la humanitat. Ens tenen agafats un per un!
— Eugeni Alemany (@EugeniAlemany) August 6, 2018
Sí y no sólo éso. Igual estás hablando en persona con alguien, sin tocar el móvil, habláis de una marca, un cantante, un deporte... y el móvil lo capta. Pones IG o YT y empiezan a aparecer contenidos relacionados con lo que has dicho. No pasa siempre pero pasa.
— Vix (@DeathByPizza_) August 7, 2018
Has oído hablar del bigdata? Pues ya sabes lo que es. Y encima les haces ganar dinero. Esto tendrá que acabar algún día.
— Manel Bondia (@ManelBondia) August 6, 2018
Estamos vigilados y espiados constantemente por todas las apps q nos han pedido permiso para acceder a ... TODO!!
— LaBicho (@brizna68) August 6, 2018
Que aquests dies Chaparro no miri la sèrie Black Mirror, perquè encara se sorprendrà més amb el que pot arribar a passar en un futur no molt llunyà. Per cert, queda la curiositat de saber si la presentadora va comprar finalment la crema facial o no.