Com cada any per Nadal, els anunciants competeixen a la tele per elaborar la millor campanya publicitària: del calb de la Loteria (que ara fa un spot de gambes) a les bombolles de Freixenet. El 2018, l’anunci de Campofrío es va endur la palma. I enguany hi tornen, posant tota la carn a la graella, amb un curt sobre les fake news. Hi col·laboren un munt de famosos. Molts d’ells, catalans: Yolanda Ramos, Josep Pedrerol, Susi Caramelo, Jordi Hurtado... i un Carles Puigdemont fals, amb perruca i llaç groc.

carles puigdemont mobil efe

EFE

A l’anunci de Campofrío, l’actor Javier Gutiérrez, guanyador de dos premis Goya, presenta FakeMe, una startup “en la que te damos la razón en el formato que tú decidas”. Una campanya que prova de demostrar el funcionament de les fake news i la seva difusió. Mentides i més mentides. I molts famosos disposats a creure-se-les. Bestieses com que la Terra és plana o que hi ha una manera de posar-se en forma sense fer esport. Hi barregen també la situació política a Catalunya. A Puigdemont el defineixen com un “expatriado” i li fan verbalitzar, en català: “Waterloo – Barcelona, la nova línia de l’AVE. Collonut!”. L’actor que fa de l’expresident no mostra la cara i s’amaga darrera d’un telèfon mòbil. Però els cabells llargs i el llaç a la solapa evidencien que l’imiten a ell.

puigdemont campofrio

Campofrío

Fa un parell d’anys, l’empresa càrnica de Burgos va rebre crítiques de l’unionisme per fer un anunci massa tou amb Catalunya. Ara es curen en salut i fan sortir l’independentisme a la publicitat de les fake news. Una de freda i una de calenta.