La que va ser un dels grans rostres de la televisió a Espanya durant més de dues dècades passa un moment professional crític. Segons fonts de l'entorn televisiu, Belén Esteban té les portes tancades a TVE i tampoc no té el suport necessari per a una tornada a Tentáculos, el nou format amb què Mediaset intenta mantenir viva la línia del desaparegut Sálvame. El diagnòstic és clar: "Està molt cremada", com també passa amb María Patiño i altres col·laboradors històrics de l'univers Sálvame.

Des de fa mesos, Belén ha buscat fórmules per tornar a la televisió, ja sigui com a col·laboradora puntual o amb una petita secció d'entrevistes o actualitat en alguna cadena generalista. TVE, que en altres èpoques no hauria descartat una figura popular com ella per captar audiència, ha rebutjat el seu fitxatge. En la corporació consideren que el seu perfil no encaixa amb la nova línia editorial, més orientada a la informació cultural, social i educativa, i que la seva imatge està massa vinculada als excessos de la televisió del cor dels 2000 i 2010. A més, hi ha un factor addicional: després del tancament de Sálvame i la freda rebuda dels seus protagonistes en altres formats, TVE no vol repetir l'efecte rebot que han patit altres cadenes que van intentar reciclar excol·laboradors sense èxit. La cadena pública busca rejovenir la seva graella, atreure nous públics i marcar distància amb els formats considerats televisió porqueria.

Mediaset també li dona l'esquena

Però el més sorprenent és que ni tan sols Mediaset, casa seva durant vint anys, no compta amb ella. En el programa Tentáculos, hereu espiritual de Sálvame i presentat per Carlota Corredera, no hi ha lloc per a Esteban. Encara que alguns antics col·laboradors com Kiko Hernández, Víctor Sandoval o Chelo García-Cortés sí que han estat recuperats, Belén no ha rebut la trucada. Segons fonts internes de Mediaset, "Belén està molt cremada, i això, en televisió, pesa".

La seva última etapa a Telecinco va estar marcada per una sèrie de desacords amb directius, un desgast emocional visible en pantalla i una falta d'evolució com a personatge televisiu. El que abans era carisma i espontaneïtat, ara es percep com a reiteració i estancament. La seva faceta empresarial amb Sabores de la Esteban li ha donat oxigen, però no aconsegueix compensar la seva absència mediàtica.

La síndrome 'Sálvame': un llast compartit

Belén no és l'única en aquesta situació. María Patiño, Lydia Lozano, Gema López i Kiko Matamoros també afronten el rebuig de les grans cadenes. El final de Sálvame va marcar un punt d'inflexió: els directius del sector han decidit tancar etapa i mirar cap a nous formats i rostres. El que abans generava audiència i escàndols ara genera desgast i poca rendibilitat. L'audiència ha canviat i la televisió lineal competeix amb plataformes on aquests personatges no tenen cabuda. Fins i tot la docusèrie Sálvese quien pueda, emesa per Netflix, encara que va fer parlar, no va aconseguir revitalitzar les carreres dels seus protagonistes. Va ser més aviat un adeu simbòlic disfressat de documental.

Belén Esteban, entre la nostàlgia i el retir mediàtic

Belén Esteban continua comptant amb un bon nombre de seguidors fidels, però cada vegada més s'imposa la idea que el seu temps a la televisió ha passat. Tanmateix, ella no sembla resignada. A les seves xarxes socials manté una presència constant, parla de la seva empresa, de la seva família i de les seves opinions polítiques. Però el plató, el seu hàbitat natural durant tants anys, sembla haver-se tancat per sempre.

Queda per veure si aconseguirà reinventar-se o si se sumarà al grup de col·laboradors la popularitat dels quals no va ser suficient per sostenir una segona etapa televisiva. Ara per ara, les portes de TVE estan tancades, i Mediaset ha optat per rostres més frescos, o almenys, menys associats al desgast. "Està molt cremada", repeteixen als passadissos. I encara que pugui sonar dur, en el llenguatge implacable de la televisió, és sinònim de "descartada".