Els números no menteixen i, aquesta vegada, no hi ha ni llàgrimes ni frases cèlebres que puguin ocultar la realitat: Belén Esteban està perdent el seu tron televisiu i comercial. L'en altre temps “princesa del poble” comença a viure un declivi imparable que ja es tradueix en fracassos d'audiència, estancament de la seva marca i una clara desconnexió amb un públic que abans la idolatrava. La seva presència a “La família de la tele”, el nou i ambiciós programa de TVE, no ha estat suficient per aixecar les dades d'audiència. El format s'ha desplomat el seu segon dia, firmant un preocupant 9,5% de share i caient encara més en el seu tram principal: un letal 7,4%.

L'impacte ha estat devastador no només per al magazín, sinó per a tota la franja vespertina de la cadena pública, arrossegant cap a l'abisme programes com “Aquí la tierra”, “Telediario 2” i “La Revuelta”. Ni tan sols el ganxo de la sempre polèmica participació de l'Esteban no ha pogut maquillar el fracàs d'un format que prometia reviure l'esperit de “Sálvame” amb figures emblemàtiques de la televisió espanyola, però que finalment ha punxat a os. El públic, senzillament, ja no respon.

Belén Esteban / Gtres
Belén Esteban / Gtres

La caiguda d'un imperi: Belén Esteban ja no ven com abans

Més enllà del plató, la marca Belén Esteban també comença a trontollar perillosament. Els seus productes, des del seu famós gaspatxo fins a altres articles alimentaris sota el seu segell, han estat eliminats dels supermercats rere el tancament de la seva empresa, ‘Sabores de la Esteban’, a finals de 2024. L'ex de Jesulín de Ubrique va explicar que el tancament es va deure a la falta de temps per gestionar el negoci, a causa de la seva tasca en televisió, i també va criticar els preus que els supermercats imposaven, la qual cosa complicava la rendibilitat. Tanmateix, a les xarxes socials es parla d'un desinterès creixent per la seva figura, el que hauria contribuït al tancament de la seva empresa.

En paral·lel, les seves exclusives —que antany paralitzaven Espanya— avui passen desapercebudes. Sense Jesulín, sense Andrea Janeiro i sense conflictes familiars públics que alimentin la morbositat, la vida de Belén Esteban ha deixat de ser interessant per a l'audiència. El que abans era una mina d'or mediàtica, avui s'ha convertit en una repetició constant d'un personatge que sembla haver perdut el nord i el focus.

Belén Esteban / GTRES
Belén Esteban / Gtres

TVE, en crisi per apostar pel passat

El cop que suposa la davallada d'audiència de “La família de la tele” no es limita a Belén. La cadena pública confiava en la nostàlgia i la tirada de personatges de l'univers “Sálvame” per revitalitzar les seves tardes, però el públic ha parlat: el passat ja no ven. Mentre competidors com “Pasapalabra”, “Sonsoles Ónega” i “Tardear” es consoliden amb dades a l'alça, TVE veu com la seva aposta estrella es converteix en un llast.

El problema és més profund del que sembla. Ni el format enganxa, ni les seves estrelles brillen com abans. Belén Esteban, que durant anys va ser garantia d'espectacle i audiència, avui és més informe del problema que de la solució. Així, lluny queden els temps en què Belén marcava agenda. La seva capacitat per generar titulars s'ha evaporat i, amb ella, l'interès de l'espectador. Mentre els seus antics companys intenten reinventar-se amb major o menor èxit, ella roman ancorada en una versió desgastada de si mateixa, sense grans històries per explicar ni conflictes per explotar.