5.705.395 gràcies. 5.705.395 euros és el que s'ha recaptat fins ara a La Marató d'enguany de TV3 i Cataluya Ràdio, dedicada com saben a la salut sexual i reproductiva. Aquesta era la xifra passats dos quarts de dues de la matinada després de més de 17 hores de solidaritat. La 32a edició de La Marató s'ha dedicat a tot un conjunt de malalties i problemes relacionats amb la salut sexual que encara estan sovint envoltats de tabús i estigmes que dificulten la seva visibilització i normalització. Malalties que tenen una prevalença de 3 milions de persones a Catalunya, especialment entre dones i joves, i una incidència de més de 210.000 casos nous cada any.

'La Marató' 2023 / TV3

En més de disset hores de programa s'han succeït els testimonis de persones que pateixen alguna malaltia relacionada amb l'aparell sexual o reproductiu, les entrevistes a experts i les actuacions musicals que amenitzen una jornada dedicada a visibilitzar unes patologies que són més comunes del que ens pensem, però sobre les quals sovint costa parlar-ne. Entre els testimonis que han explicat la seva experiència n'hi ha que han compartit la preocupació davant regles amb sagnats molt abundants, el dolor que comporta tenir endometriosi o com afrontar el dol perinatal o els trastorns de salut mental que pateixen moltes mares durant l'embaràs o el postpart. Pels platós de TV3 o els estudis de Catalunya Ràdio han anat passant diferents persones, algunes d'elles cares molt conegudes de la televisió o el cinema, com la presentadora del TN Comarques Núria Solé, la del 324 Judith Antequera o l'actriu d'Antidisturbios, Reina Roja o Suro, Vicky Luengo

Vicky Luengo / Telecinco

La intèrpret ens ha posat els pèls de punta en revelar una de les seves darreres visites al ginecòleg. Ella té endometriosi i el facultatiu que la va atendre d'urgències a una clínica de Barcelona va ser un impresentable amb una actitud vomitiva durant la consulta: "l'única cosa que em va preguntar era si jo tenia fills, que jo ja era bastant gran per tenir endometriosi i no tenir fills, que si deixava passar el temps potser no podria tenir fills i que si tenia nòvio. Estava tan cohibida i jutjada i estava tan vulnerable que li vaig dir que sí i en aquell moment no era veritat. M'ho vaig inventar perquè em vaig sentir molt cohibida, tenia molt de dolor i no sabia què m'estava dient aquell senyor. Em va dir 'Jo et recomano que vinguis aquí i et fem un embaràs in vitro 'y te pongo dos de una vez y así ya luego te vacío y te quedas así'... ¿¿Te vacío?? Com si jo fos una espècie d'animal al qual se li ha de treure l'úter i els ovaris. Vaig sortir d'aquella consulta, em vaig fotre a plorar, no entenia molt bé per què plorava... Després, quan vaig parlar amb amigues i amb ma mare em van dir: 'Això és violència'. I no sé per què no ho vaig denunciar".

Un dels testimonis més esfereïdors de la jornada, testimoni que ha compartit una col·lega de professió com l'Estel Solé

La magnífica actriu, a qui vam veure per exemple a La Riera, no s'acostuma a callar la boca quan veu alguna cosa al seu voltant que no és com toca o quan li passa alguna cosa denunciable. I ara no ha estat una excepció. Primer, deixant les coses clares i dient una veritat com un temple de cara a alguns comentaris abjectes que s'han sentit pel fet de ser una Marató que tractava especialment problemes de moltes dones: "El titular és: 'La Marató que més odi ha generat'. Un bon retrat lamentable de la societat. Cada any veiem comentaris crítics, però enguany els insults, la manca d’empatia, el racisme i els recels han guanyat força. Trist, molt trist".

I després, fent-se ressò de la traumàtica experiència de la Vicky Luengo, coincidint amb ella per un tracte vexatori similar. Explica que ella, que també té endometriosi, sent "Tristesa que a tantes se’ns hagi tractat així. A mi em van dir: 'Com que tens Endo i t’hem d’extirpar una trompa i mai tindràs fills de manera natural, ja que hi som et traiem l’altra trompa, et buidem i in vitro'"... A l'Estel li va tocar un altre impresentable: "Vaig plorar sola al bar de costat de l’hospital".

Tot el suport del món cap a l'Estel, la Vicky i tantes i tantes dones que no només han hagut de patir una malaltia com l'endometriosi, sinó a més, a imbècils a les consultes del metge. Prou.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!