El príncep Joaquim de Dinamarca, sisè en la línia de successió al tron danès, juntament amb la seva esposa, Marie, i els seus dos fills, ha emprès un nou camí a la capital política dels Estats Units, Washington. Aquesta mudança marca un canvi significatiu en la vida de la Família Reial danesa i ha generat controvèrsia entorn de la reina Margarida i la seva relació amb el seu fill i nora.

L'1 de setembre, el príncep Joaquim va assumir les seves noves responsabilitats com a agregat de Defensa en l'ambaixada de Dinamarca a Washington. Aquest canvi és el resultat d'una decisió presa el març, que va portar a Joaquim i a la seva família danesa a abandonar París, on havien viscut durant tres anys mentre el benjamí de la reina Margarida i el príncep Enric de Dinamarca ocupava un càrrec similar en l'ambaixada danesa a la capital de França. D'aquesta manera, el príncep, la seva esposa i els seus dos fills ara estan establerts a Washington, on s'espera que romanguin almenys tres anys, mentre Joaquim treballa en l'enfortiment de les relacions bilaterals entre Dinamarca, els Estats Units i el Canadà en matèria de defensa.

Príncep Joaquim
Príncep Joaquim

Dificultats al camí a Washington

El germà del príncep Frederic ha expressat que la transició des de París a Washington ha estat un desafiament significatiu per a la seva família, ja que viure fora d'Europa representa un canvi substancial en la seva vida. A més, el trasllat de Joaquim i Marie a Washington no ha estat exempt de dificultats. La família es va veure obligada a vendre la seva residència a Copenhaguen, una vila de 350 metres quadrats amb nou habitacions, per gairebé sis milions d'euros. Aquesta venda va marcar un dolorós punt de faci fallida en els vincles del príncep Joaquim amb Dinamarca i va aprofundir la separació de la família amb el seu país d'origen. A més, va complicar la possibilitat que la princesa Marie mantingués la seva agenda de compromisos reals des de Washington.

El conflicte de la supressió de títols

La decisió de la reina Margarida de Dinamarca de suprimir els títols de prínceps als quatre fills de Joaquim va desencadenar la controvèrsia que va portar al desterrament de la família a Washington. A partir de l'1 de gener de 2023, Nicolás i Felix, fills del primer matrimoni de Joaquim amb la comtessa Alexandra de Frederiksborg, i els petits Henrik i Athena, fruit del seu segon matrimoni amb Marie Cavallier, només poden utilitzar els seus títols de comte i comtessa de Monpezat. Aquesta mesura va ser presa de forma abrupta i va causar un gran enrenou a la Casa Reial.

Margarida de Dinamarca
Margarida de Dinamarca

Malgrat la mudança a Washington, el futur de Joaquim i Marie en la família reial danesa és incert. Encara que Joaquim no rep un salari pel seu càrrec a Washington, el Parlament danès ha decidit mantenir la subvenció de moment. La mudança a Washington, com ho va ser abans a París, pot haver estat una manera de resoldre les dificultats i la pressió que enfronten a Dinamarca. I és que, malgrat la seva posició en la línia de successió al tron, Joaquim ha estat un dels membres menys populars de la reialesa danesa, sovint considerat com un príncep sense un propòsit clar i que ha viscut a compte de l'erari públic durant anys.