Davant l’anunci dels treballadors de l’empresa Eulen al Prat, encarregats del control de seguretat als accessos, d’endurir la seva protesta i convocar vaga indefinida les 24 hores, la Delegació del Govern Espanyol a Catalunya ha decretat uns serveis mínims del 90% amb l’objectiu de “garantir el funcionament dels serveis essencials”.

La delegació del Govern Espanyol considera que per sota del percentatge del 90% es podria “afectar greument” el dret a la “llibertat de circulació”. Segons la resolució, signada pel delegat accidental Juan Manuel Sánchez-Bustamante, aquests serveis mínims s’hauran d’aplicar a la totalitat dels treballadors que prestin el servei, tot entenent que en cas de paràlisi dels serveis prestats pel personal de seguretat es produirien efectes desproporcionats, “especialment en matèria de seguretat”, a més de “perjudicis als passatgers”.

La delegació indica també que els serveis que presta l’empresa Eulen a l’aeroport del Prat “afecta a un sector estratègic com el transport aeri”, raó per la qual es considera justificat el decret d’uns serveis mínims “superiors en percentatge als que correspondria fixar si es tractés d’una altra classe d’activitat”.

“Reculem 50 o 70 anys”

L’anunci no ha agradat gens als vaguistes, que tot i confessar que ja esperaven una postura d’aquest tipus, han acusat la delegació del Govern Espanyol de “prohibir fer vaga” a l’obligar a treballar “al 90 per cent de la plantilla”.

“Amb aquesta resolució el que fem és recular 50 o 70 anys”, ha indicat a El Nacional.cat Genoveva Sierra, una de les portaveus del comitè de vaga, que ha titllat “d’indignant” la proposta, raó per la qual no només “es mantenen la vaga i les mobilitzacions”, sinó que, a més, se senten “animats a fer més reivindicacions” davant les mesures imposades per l’administració encapçalada per Enric Millo. Tanmateix, els vaguistes indiquen que “compliran” amb el que marca la llei, però assenyalen que això no farà més que incrementar la seves ganes de lluitar.

Un conflicte que s’escampa

La vaga dels treballadors de seguretat del Prat, contractats per l’empresa Eulen, que té la concessió d’aquests serveis atorgada pedr AENA, que és qui gestiona l’aeroport, amenaça d’escampar-se a altres aeroports, tot i que estiguin gestionats per altres empreses de seguretat com Prosegur. Així, a l’aeroport d’Eivissa, s’han produït episodis de cues per protestes dels treballadors, mentre que a Madrid-Barajas els treballadors van pressionar amb l’anunci de vagues, que finalment van ser desconvocades dins d’una negociació amb Prosegur. A Málaga també hi ha conflicte amb els vigilants de seguretat.

Suspensió del contracte amb Eulen

D’altra banda, l'Associació Espanyola d'Usuaris Empresaris i Professionals del Transport Aeri (ASETRA) ha demanat al president d'Aena, José Manuel Vargas, que el gestor aeroportuari suspengui el contracte de concessió amb l'empresa Eulen per al control dels filtres de seguretat a l'aeroport de Barcelona.

ASETRA considera en un comunicat que és "molt greu que els treballadors i el seu comitè d'empresa puguin arribar a posar en risc la seguretat de milers de ciutadans espanyols que, en ple mes d'agost, patiran les conseqüències d'una possible vaga indefinida".

Sol·licita també al ministeri de Foment que demani a la Fiscalia General de l'Estat que investigui "l'activitat, possibles danys a usuaris i companyies aèries i objectiu de l'esmentada vaga" i que, "si s'acreditessin danys a l'interès general o a l'economia del Transport Aeri, s'instin accions judicials contra el comitè d'empresa d'Eulen".

ASETRA assenyala que la suspensió del contracte de concessió a Eulen "facilitaria que la Guàrdia Civil realitzés els controls de seguretat aeroportuària i evitaria problemes als usuaris i treballadors de l'aeroport de Barcelona i pèrdues econòmiques a les companyies aèries".