En el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha expressat la seva satisfacció per la “recuperació” dels usuaris de transport públic perduts “en la crisi”. En el primer semestre de 2016, el transport públic ha assolit 623,3 milions de passatgers, xifres “rècord” per a Rull i que suposen un increment de 10 milions de passatgers en termes absoluts respecte al mateix període de l’any passat.

“Estem guanyant la batalla” ha manifestat el conseller en referència als instruments que ha posat el Govern als ciutadans en els seus desplaçaments. En aquest sentit, Rull ha destacat la incorporació de Wi-Fi i premsa gratuïta en la xarxa d’autobusos interurbans com a estratègia promoguda pel Govern, fet que ha permès incrementar els passatgers d’aquest transport en un 5,4% respecte al mateix període de l’any passat.

Segons Rull, la gent majoritàriament agafa el transport públic per anar a treballar a l’àrea metropolitana de Barcelona ja que premia la “solvència, la fiabilitat, la freqüència i la reducció de temps entre trajectes". El conseller també ha afegit que “quan es dóna qualitat hi ha una resposta molt ràpida per part dels usuaris”.

La "baula feble" de Rodalies

Per contra, a l’altre costat de la balança, Rull ha fet èmfasi en “exigir a l’administració de l’Estat més inversió” i un canvi de model en la gestió de Rodalies, “la baula més feble” dels transports públics. Tot i haver crescut en un 0,5%, el conseller ha criticat els horaris “poc fiables” i la velocitat comercial “poc competitiva” de Rodalies. La intenció del Govern és poder arribar a "transformar Rodalies en una autèntica xarxa de metro a l'entorn metropolità" per compensar aquest dèficit.

No obstant això, hi ha hagut un transport que ha tingut pitjors resultats que Rodalies. Es tracta del metro, que ha decrescut un 1,5%, davallada que Rull atribueix a “l’impacte que han tingut les vagues”. Per altra banda, els Ferrocarrils de la Generalitat han crescut un 3,1% i el Tram un 5,3%.

Perspectives de cara al 2020

De cara a final d’any, les previsions del Govern estimen que s’aconseguiran 948 milions d’usuaris. Pel que respecta al futur, segons el conseller, la xarxa de transport públic estarà el 2020 “en condicions d’assolir” 1.000 milions de passatgers de transport públic, ja que per Rull és un objectiu “ambiciós i abastable” tenint en compte que aquest és un país “imparable” quan és capaç de posar en valor “bons instruments compromesos amb l’interès general”.

Amb aquesta xifra a la retina, el Govern té previst desplegar l'any que ve la T-Mobilitat, una nova tarifa que es farà plenament operativa el 2020 i que premiarà la recurrència, és a dir, els usuaris que l'utilitzin amb més freqüència.

Distinció amb l'ecoetiqueta

L’acte ha servit també per distingir amb “l’eco-etiqueta” a 23 organitzacions que compleixen amb uns determinats requisits mediambientals més enllà de la normativa vigent. En relació amb la sostenibilitat del transport, Rull ha apostat per reduir el màxim de vehicles privats que circulin, “i els que ho facin que siguin els més nets possibles”.