Des que va entrar en vigor el permís de conduir per punts l’any 2006, a Catalunya s’han retirat 44.627 carnets i 6.279.379 punts. El permís per punts, juntament amb altres mesures com el Pla integral contra la velocitat excessiva (PIVE), ha contribuït a rebaixar gairebé a la meitat el nombre de víctimes mortals.

Quan es perden punts i tot el carnet de conduir, els conductors han de fer uns cursos de sensibilització i reeducació. En aquests deu anys se n’han fet més de 10.000 a més de 100.000 infractors.

El permís per punts va suposar un canvi de concepte, posant èmfasi en la responsabilitat del conductor. En aquest sentit, els usuaris van haver d’assumir un contracte i compromís amb la societat i se’ls va donar, a partir de llavors, un crèdit de confiança.

Els més de 44.000 permisos de conduir que s’han retirat suposen un 1,09% del total de carnets.

"Era meu, només meu i per sempre més"

El carnet per punts entra en vigor l'1 de juliol del 2006 amb l'objectiu de "recuperar bons conductors i evitar patiments", segons la directora del Servei Català de Trànsit, Eugènia Domènech.

Domènech fa un "balanç d'èxit" d'aquests 10 anys de carnet per punts i destaca que el nou sistema, vist amb reticències al principi, "va suposar un canvi del que es considerava gairebé un dret absolut en obtenir el permís de conduir: era meu, només meu i per sempre més". En canvi, destaca la directora del SCT, "el permís per punts es va considerar com un contracte social", un gest de "confiança al conductor perquè condueixi amb responsabilitat i si infringeixes i hi ha una pèrdua de confiança, de crèdit, de punts, això suposa un canvi de concepte i posa èmfasi en la responsabilitat dels conductors".

Segons Eugènia Domènch, "això és gran part de l'èxit". L'altra, "que vingui acompanyat dels cursos que tenen un efecte rehabilitador. El model català incideix en un canvi d'actituds".

El model català incorpora en els cursos víctimes i psicòlegs, a part dels mestres d'autoescola, per sensibilitzar els infractors.

El punt negre

El que encara no està resolt són els reincidents. Hi ha conductors que els han retirat tots els punts i el carnet sencer fins a tres vegades.

Per a aquests casos el Servei Català de Trànsit estudia dissenyar un curs especial i planteja mesures alternatives per als conductors que han perdut els punts relacionats amb problemes d'addiccions com l'alcohol i les drogues. La directora del Servei Català de Trànsit planteja que estan mirant "què es pot implementar des de Catalunya, quines mesures es poden proposar a l'Estat, perquè és qui normativament pot fer canvis legals, i quines es podrien proposar a Europa".

En aquest sentit, Domènech planteja posar sobre la taula "avançar en un permís per punts europeu"

Vicente Sánchez, de l'Associació de Prevenció d'Accidents de Trànsit (PAT), planteja que cal "mirar de polir-ho, perquè estem parlant d'una cosa molt greu. Encara seguim matant i deixant morir sis persones cada dia", a les carreteres.

Des de la Federació d'Autoescoles de Catalunya, Maria Olivera, veu l'educació com una via i planteja poder fer els mateixos cursos que es fan ara als qui perden punts, als qui es treuen el carnet per primer cop: "Si poguéssim fer cursos quan es treuen el permís de conduir, perquè si els fas amb testimonis, molts conduirien d'una altra manera".

Per què perdem punts?

Al llarg d’aquests darrers deu anys, les infraccions que motiven la pèrdua dels punts han anat variant. La principal causa és la velocitat excessiva, que ha suposat la retirada de 2,5 milions de punts, un 40% del conjunt. Els darrers anys ha pujat la retirada de punts per saltar-se semàfors. S’ha passat del 13% al 33%. També ha crescut la utilització del telèfon mòbil i, per tant, la retirada de punts per aquest motiu. Del 7% inicial s’ha passat a l’11% actual.

En canvi han baixat les infraccions per consum d’alcohol. De 13% a 9%.

Qui perd més punts?

Per edats, un 70% dels infractors pertanyen a tres franges d’edat que van des dels 25 fins als 54. Però la franja d’edat que més punts perd és la que va dels 35 als 44 anys.

Els homes perden més punts que les dones. Ells un 73% i elles un 27%.

Com recuperar els punts?

En aquests 10 anys s’han fet 10.751 cursos de sensibilització i reeducació i hi han participat 113.929 conductors. Són el 2,78% de total de conductors que hi ha a Catalunya.

Segons el darrer estudi de la càtedra de Formació i Educació Viàries, un 50,3% dels conductors no reincideixen després de participar en un d’aquests cursos. D’entre els reincidents, un 53% cometen infraccions que no suposen la pèrdua de punts, i un 23,5% del total reincideixen amb pèrdua de punts. 

Estem retrocedint i hauríem de buscar sistemes per trobar idees que millorin el carnet per punts.