Amb ocasió de la Diada de Sant Jordi, la Casa Batlló, el genial edifici de Gaudí al Passeig de Gràcia, s'ha cobert de "roses solidàries". Segons els organitzadors de l'acte, la Casa Batlló se sent especialment representada per la història de Sant Jordi i el drac, perquè alguns elements de la seva façana i de l'interior són al·legòrics de la llegenda. Les teules de la teulada tenen forma d'escates, en representació del drac, i els balcons en forma d'ossos i calaveres representen les víctimes del monstre.

El triomf del porexpan

La idea de cobrir els balcons i les tribunes de la Casa Batlló de roses podia ser una gran idea. Però queda molt deslluïda pel fet de no fer-ho amb roses naturals, sinó amb rèpliques artificials de gran mida (tot i que s'argumenta que es fa per motius ecològics). El resultat d'aquestes "roses solidàries", si bé enganya amb la distància, en la proximitat deixa molt de desitjar. L'estil modernista deriva de forma immediata en el kitsch.

Gaudí amb els exclosos

La iniciativa de cobrir la casa Batlló de roses va associada a una obra altruista. La idea és que, tot aprofitant l'impacte visual de l'acció artística, la Casa Batlló posi a la venda 2016 roses, i que els beneficis generats per això vagin íntegrament en benefici de la Fundació Arrels, una organització que lluita per evitar que gent de Barcelona dormi al carrer. Aquesta fundació no només dóna suport als sense sostre, sinó que reivindica un canvi en la societat perquè deixi d'haver-hi gent que es quedi sense llar. I denuncia que, en aquests moments, a Barcelona hi ha 3.000 persones que no tenen llar. Sens dubte, l'objectiu de l'acció no pot ser més encomiable.

El model barceloní

I, malgrat tot, cal no oblidar que la Casa Batlló, com tants altres monuments de Barcelona, és una obra d'art que cada cop exclou més els mateixos barcelonins. Amb una entrada que costa a partir de 15 euros per persona, aquesta obra sembla reservada per al turisme d'elit. A la cua d'entrada no s'hi veu mai cap escola, i els visitants autòctons estan clarament en minoria (l'edifici rep prop d'un milió de visites anuals). La iniciativa altruista de la Casa Batlló forma part d'aquestes d'estranyes paradoxes que es donen en una Barcelona en què es donen la mà, contra natura, bones obres, festa popular, publicitat, art, massificació turística i exclusió.