Les start-ups espanyoles estimen generar més de 7.000 llocs de treball aquest any, una xifra que suposa duplicar la seva plantilla, segons l'estudi Anàlisi d'una nova generació de start-ups a Espanya i Portugal, impulsat per CaixaBank i amb la col·laboració d'IESE Business School. L'informe es basa en l'anàlisi de la situació, evolució i perspectives de les 1.135 empreses d'Espanya i Portugal participants en l'edició de 2022-23 dels Premis EmprendeXXI, de les quals 987 són espanyoles.

L'estudi mostra que les companyies emergents del país tenen, de mitjana, set empleats i, a més, esperen un creixement destacat dels seus equips a curt termini, amb una previsió total de més de 7.000 nous llocs de treball. Si es té en compte la distribució geogràfica de les empreses participant, Catalunya i Madrid continuen sent les comunitats que concentren més volums d'empreses d'aquest perfil, amb un 19% i un 17%, respectivament. Els segueixen la Comunitat Valenciana i Andalusia, ambdues amb un 9% de representació, i País Basc (5%).

La mostra de l'estudi reflecteix la gran diversitat sectorial, sent el de Viatges/Turisme, Salut, Impacte Social, Marketplace, Healthcare i Aliments/Begudes els que compten amb una concentració més gran de start-ups, tots amb un 6% de representativitat.

Increment de plantilla i facturació

En aquesta edició, les empreses han presentat mitjanes de vendes superiors i un creixement més important en comparació amb l'edició anterior. En concret, el 37% de les companyies va tenir una facturació d'entre 50.000 i 250.000 euros en l'últim exercici complet (2021). La mitjana de vendes el 2021 per als negocis participants va ser de 199.878 euros, en comparació amb els 169.000 euros de l'edició anterior. Per a aquest any, el 60% de les empreses espera estar per sobre dels 250.000 euros de facturació, amb una mitjana de vendes d'1,26 milions d'euros.

Una altra tendència que es desprèn de l'informe és l'increment d'un model de negocis B2B, la qual cosa podria estar relacionat amb la dificultat d'arribar al consumidor final. Entre les 987 empreses espanyoles, un 62% té un model B2B. Per tot això, l'estudi revela que l'ecosistema emprenedor a Espanya continua en constant evolució i creixement i que juga un paper fonamental en la construcció d'un futur sostenible.

Experiència laboral dels emprenedors

A més de la millora de les previsions de generació d'ocupació, els equips fundadors tenen cada vegada més experiència laboral prèvia a l'emprenedoria. Concretament, el 59,5% dels fundadors de la mostra acumula més d'11 anys d'experiència laboral, i el 75% compta amb més de 5 anys d'experiència. En l'àmbit formatiu, el 84% dels emprenedors ha cursat un grau universitari o superior, un 7% té formació professional, mentre que els que tenen un doctorat representen el 12% de la mostra.

El percentatge de dones entre els equips fundadors es manté respecte a l'edició anterior (26%), mentre que augmenta lleugerament el nombre d'empreses que tenen majoria de dones a l'equip fundador (16% en comparació al 14% anterior). Per la seva part, el percentatge d'empreses fundades exclusivament per dones inclou només el 10% de la mostra d'aquest any a Espanya.