Espanya compta amb més de 23.000 start-ups en les quals treballen més de 150.000 persones, situant-se com el quart país a Europa amb més empreses d'aquestes característiques. L'ecosistema està en auge, els negocis emergents del país van assolir els tres anys de vida de mitjana el 2022, amb una valoració positiva respecte a anys anteriors (2,7 anys de vida el 2021, dos anys i mig en 2020 i 2,2 anys el 2019) i el novembre de 2022 el Govern espanyol va donar llum verda a l'aprovació de la llei de start-ups.

Amb la nova llei aprovada a Espanya a finals de 2022, les deduccions d'IRPF per a les start-ups s'han incrementat de 60.000 a 100.000 euros la quantitat màxima anual i el percentatge de deducció s'eleva del 30% al 50%, la qual cosa beneficia tant els socis fundadors dels negocis, com els inversors privats i l'aposta pel capital estranger. Tanmateix, per beneficiar-se d'aquesta deducció, és obligatori que els fons propis de la companyia no superin els 400.000 euros a l'inici del període impositiu en què el contribuent adquireix les accions o participacions.

Així mateix, es redueix el tipus impositiu en l'Impost de Societats i en l'impost sobre la renda de No Residents durant un màxim de quatre anys, des del primer període en què la base imposable resulta positiva fins als tres següents, es passa del 25% actual al 15%. En aquest sentit, amb la normativa s'ajorna el pagament dels deutes tributaris en la fase inicial, per la qual cosa les start-ups poden ajornar el pagament del deute tributari corresponent als dos primers períodes impositius en què la base imposable de l'impost sigui positiva.

Què busca la nova llei de start-ups?

Amb la posada en marxa de la llei, aprovada en el Congrés amb 177 vots a favor, 88 vots en contra i 75 abstencions, es busca donar una cobertura legal més gran i suport econòmic a les empreses emergents de base tecnològica i ajudar a construir un ecosistema empresarial capaç de convertir-se en el motor de la modernització de l'economia.

Era aquest el pas que havia de fer Espanya per estar a l'avantguarda pel que fa a la creació de start-ups? "La Llei 28/2022, de 21 de desembre, de foment de l'ecosistema de les empreses emergents (LFEEE), suposa una ferma aposta del legislador espanyol per les entitats de nova creació que comercialitzen productes i/o serveis a través de l'ús intensiu de les tecnologies de la informació i la comunicació, amb un model de negoci escalable, la qual cosa els permet un creixement ràpid i sostingut en el temps", segons comenta a ON ECONOMIA Javier Martín Fernández, Soci director d'Ideo Legal i Catedràtic de Dret Financer i Tributari de la Universitat Complutense de Madrid.

En aquest sentit, l'expert apunta que "la LFEEE advoca per un canvi a les bases productives del país i permet afrontar el repte de la productivitat, com a garantia d'una resistència més gran davant de situacions adverses, amb l'objectiu d'enrobustir el creixement de l'economia i enfortir el benestar dels ciutadans. Identifica tres palanques sobre les quals millorar aquestes bases: la millora de l'educació, que té capacitat d'afectar fins al llarg termini; els efectes de la R+D+I en l'economia a mitjà termini i l'emprenedoria innovadora".

Dificultats per atreure i retenir talent especialitzat

Sobre si es contempla algun benefici en les cotitzacions de la Seguretat Social, Martín Fernández recorda que als treballadors, inclosos en el règim especial dels treballadors per compte propi o autònoms per posseir el control efectiu, directe o indirecte, d'una start-up i que, de forma simultània, treballin per compte d'altri per a un altre ocupador, els resultarà d'aplicació una bonificació del 100% de la quota corresponent a la base mínima establerta amb caràcter general, en cada moment i en l'esmentat règim, durant els tres primers anys.

A més, en matèria de contractació pública i accés a subvencions, la LFEEE facilita les convocatòries per al disseny de solucions innovadores que resolguin problemes o necessitats de l'Administració en l'acompliment de les seves funcions (compra pública innovadora), amb una atenció especial a les start-ups en entorns rurals o fora dels pols urbans d'innovació ja consolidats.

Finalment, la normativa introdueix una especialitat de les start-ups davant la resta de societats mercantils perquè, en tenir dificultats per atreure i retenir col·laboradors amb perfils especialitzats i escassos, "la LFEEE flexibilitza la generació d'autocartera a les societats de responsabilitat limitada", acaba Martín Fernández.