El neobanc Qonto, fundat a França el 2017, fa un pas més i aposta per la creació d'empreses a Espanya en quatre dies. Amb una única visita al notari, l'empresa de tecnologies financeres confirma que pot reduir a menys d'una setmana hàbil els tràmits per constituir un negoci. "A Espanya la mitjana està en dotze o tretze dies; és un procés molt llarg, i nosaltres apostem perquè la xifra baixi fins a zero", assenyala Carles Marcos, director general del negoci, en una entrevista a ON ECONOMIA. El directiu apunta que l'objectiu és arribar al tràmit 100% digital, però afegeix que estan a l'espera d'altres canvis normatius perquè es pugui dur a terme. 

Un milió de clients 

Després que a Espanya s'aprovés la llei Crea i Creix, la companyia confia a atraure molts més clients al país. A França es va aprovar una llei similar dirigida a fomentar el dinamisme del teixit productiu, i un terç de la captació de clients s'ha produït per aquesta via. En aquest sentit, Marcos espera arribar al milió de clients el 2025. Actualment donen servei a 300.000 clients.

"Nosaltres som el primer neobanc que oferim aquest servei a Espanya, limitat fins ara per llei per la banca tradicional", defensa, i argumenta que amb la nova legislació, deixa d'haver-hi una estipulació específica per tipus d'entitat, i per tant negocis com Qonto també poden fer-ho. "Històricament, per a Qonto la creació d'empreses sempre ha estat un focus important, la nostra vocació sempre ha estat aquesta nova economia i que la gent no s'hagi de preocupar pels temes burocràtics", explica el directiu.

Creació d'empreses i d'empresaris

A més, recentment Qonto ha arribat a un acord amb Founderz, l'escola de negocis en línia creada de la mà de Pau Garcia-Milà i Anna Cejudo. "El nostre objectiu és que la gent creï empreses, que es llancin a la piscina i emprenguin. I què millor que aliar-nos amb ells per oferir formació a aquests futurs empresaris", al·lega el directiu.

La finalitat del programa és formar als futurs emprenedors en totes les etapes de creació d'una empresa i, en total, el màster conté més de 170 microclasses en vídeo on s'aborden els processos de creació d'una empresa. "El que intentem és associar-nos amb aquells actors dins de l'ecosistema que aporten el màxim valor, d'aquí la col·laboració amb Founderz", indica. "El que volem és iniciar accions conjuntes per implantar aquesta cultura emprenedora. En moments de crisi és quan s'han creat empreses punteres com Airbnb o Twitter. Malgrat la situació d'incertesa que estem vivint, mai és mal moment per emprendre", adhereix. 

Quota de mercat

Respecte a la xifra d'usuaris, Carles Marcos apunta que l'ambició de quota de mercat és "alta" i que la finalitat és cobrir el número més alt possible de clients. "El nostre públic objectiu són, o bé empresaris que tenen una societat constituïda i que busquen un banc complementari per agilitzar el seu dia a dia, o bé empreses que estan per constituir". "El producte que oferim nosaltres és tant per a companyies de nova creació com per a empresaris consolidats, el que volem és donar el màxim d'eines possibles perquè l'empresari disminueixi la ràtio de mortalitat d'una pime". Amb cinc anys, la ràtio de mort d'una empresa a Espanya és d'entre el 50% i el 60%, mentre que la mitjana d'edat és d'aproximadament onze anys. "Com més formació donem als empresaris, més supervivència tenen les pimes. El que busquem des de Qonto és oferir-los gestió financera perquè es puguin centrar realment en el seu negoci". 

Rendibilitat i duplicar treballadors

Qonto està present a quatre mercats: Espanya, Itàlia, Alemanya i França, i té el focus a Europa. "Si haguéssim d'obrir nous mercats, serien mercats europeus. No diem que no a Llatinoamèrica, ni tampoc als Estats Units, però no tenen la mateixa moneda i considerem que seria més fàcil fer-ho aquí". "El focus ara apunta a multiplicar per tres la xifra de clients en els pròxims tres anys, que seria el 3,3% de quota de mercat", afirma el directiu.

Descarteu el B2C (business to consumer)? "Sempre hem estat enfocats a empresa. Les casuístiques d'uns i altres són molt diferents, i creiem que una de les virtuts de Qonto és haver-nos centrat en un perfil molt concret", destaca Marcos. "Al B2C mai diguis mai, però no seria un pla ni a mitjà ni a llarg termini. Nosaltres volem ser el player principal de finances per a empreses a Europa". 

Més enllà de créixer en nombre de clients, Qonto preveu arribar al break even als quatre mercats l'any vinent, duplicar els treballadors fins als 2.000 empleats i apostar per la rendibilitat. Pel que fa a la inflació, Marcos acaba dient que a ells no els ha afectat la pujada de preus, però assenyala que als seus clients sí. "Nosaltres tenim una posició neutral, però els usuaris són més conservadors, i com que els preus han incrementat, la seva capacitat de consum també s'ha ajustat".