Després de 20 anys dirigint una agència de comunicació, creant campanyes de publicitat i oferint projectes nous per a terceres persones, Marcos Canas es va adonar que volia fer un canvi. L'emprenedor, que va fundar l'agència de publicitat Templeton el 2004, va decidir fer un gir de 180 graus a la seva carrera professional i, sense deixar de banda la comunicació, va apostar per crear alguna cosa pròpia, un producte tangible i amb un nínxol de mercat molt concret.

Així és com neix Paloseco, una ginebra per beure's sola, a seques. "Tenia la inquietud de crear un producte meu, de poder tocar-lo i assaborir, perquè fins ara havia creat moltes coses, però tota era intangible, tot era per a altres persones", assegura Canas a ON ECONOMIA. El directiu, que va embarcar-se en el món de la start-up fa un parell d'anys, espera que les ampolles de Paloseco comencin a vendre's a partir del mes de febrer i que estiguin disponibles a Barcelona, Madrid, Marbella, Eivissa i Donosti. "Es vendrà a través del canal online i a Horeca, però no en supermercats ni grans superfícies, sinó que la beguda es comercialitzarà a grans hotels, clubs selectes i restaurants," defensa Canas. A més, posa èmfasi que el vendran ells, sense canal de distribució.

2.500 ampolles de Paloseco

El primer lot, que es llançarà en pocs dies, estarà compost per 2.500 ampolles i tindrà dos preus: les primeres 625 ampolles costaran 350 euros i la resta 300 euros. "Aquests primers flascons van amb un NFT associat que el vinculem a la traçabilitat del producte. L'usuari tindrà la seva ampolla, el seu QR i el seu NFT. Podran certificar que aquesta ampolla de Paloseco és seva". Per què? "És una manera de certificar la propietat, també es podria haver fet a mà, però vam decidir fer-ho així", aclareix l'emprenedor.

Per al 2024 preveuen llançar 8.000 ampolles, l'any següent unes 12.000 i anar escalant la xifra anualment. "Allò dels 2.500 flascons o 8.000 té a veure amb la producció, així que dependrà de la collita i la destil·lació que es porti a terme." Paloseco es produeix a Vilafranca del Penedès (Barcelona) perquè van trobar una bodega que destil·la Ugni Blanc, una varietat originària de la Toscana (Itàlia) d'ús per a vinificació. "Per fer ginebra normalment es destil·la cereal, però aquesta en concret destil·la un raïm molt específic, i ens va agradar", afegeix. Sobre si preveuen edicions especials, Marcos Canas apunta que sí, però advoca que el camí és "llarg" i que volen anar "assaborint-lo".

Ampolla de Paloseco
Ampolla de Paloseco

"Pretenem canviar un hàbit de consum"

Respecte a la graduació alcohòlica, la ginebra ha de tenir com a mínim 37,5 graus i Paloseco compta amb 40 graus. "És suau, es beu sola, i pretenem canviar un hàbit de consum". Hàbit de consum? "Només hi ha hagut una persona a tot el món que prenia ginebra sola, que era la Reina d'Anglaterra, i nosaltres hem volgut sortir al mercat amb una beguda amable, per assaborir, i també per gaudir de l'experiència, no per beure-se-la de cop", argumenta. El públic objectiu de Paloseco és gent "acostumada a beure i que li agradi l'alcohol", defensa.

Més enllà de l'increment de producció, Canas augura aterrar a la Xina l'any que ve i a Mèxic en un parell d'anys. "A Àsia ja tenim totes les llicències per desembarcar. Ells són nous en ginebra i creixen a un nivell exponencial, per això considerem que encaixarà bé el nostre producte allà". A Llatinoamèrica, tanmateix, l'empresari indica que "ja estan acostumats a beure" i justifica que Mèxic és "un país i un punt estratègic" per apostar pel seu producte. I Europa? "Per descomptat que també, però serà a través d'Espanya i en online". En aquesta línia, l'empresari afirma que "una cosa bona de la pandèmia és que hem après que es pot comerciar a través d'internet i funcionar igual. Nosaltres ens considerem nadius digitals, així que l'online serà una aposta ferma per a la companyia."

Ronda d'inversió

A finals d'any el negoci va obrir una ronda de finançament i esperen recaptar entre 250.000 i 500.000 euros. "Preveiem acabar-la al març, però les injeccions de capital són complicades i l'any no ens acompanya. No perdem l'optimisme, estem en converses amb fons d'inversió, business angels i gent coneguda, així que anem a espera els timings". La inversió inicial de Paloseco va ser de 300.000 euros i des de la firma esperen assolir el break even a partir del primer any i el 2024 "començar a recollir beneficis". Un somni? "Tothom coneix la ginebra per fer-se gintònics, ginebra llimona o fins i tot amb Coca-Cola; però fins ara ningú no coneixia el concepte ginebra sola. Per què el whisky, el tequila o el vodka es poden beure sols i, en canvi, la ginebra no? Canviarem aquest hàbit de consum, llançarem un producte que tothom coneix, però d'una forma diferent", acaba.