Instagram, TikTok, Mèdium... i Mamby. Després del boom de les xarxes socials, les seves múltiples funcionalitats i els seus creadors de contingut, fa un parell d'anys va sortir a la llum Mamby, una start-up d'Alacant que s'ha convertit en la xarxa social d'Espanya que més paga als seus usuaris per visita rebuda. De mitjana, la plataforma abona 35 euros per cada 1.000 visites, el que suposa 40 vegades més que YouTube.

Actualment, la start-up compta amb 100.000 registres, més de 220.000 publicacions, més de 20.000 usuaris actius mensuals i supera els 14.000 visitants a la setmana. "En altres plataformes, únicament uns quants guanyen molts diners, però la gran majoria mai no arriba a optar per aquesta possibilitat. Tanmateix, aquí hi ha cabuda per als petits creadors de contingut. Per exemple, recentment, un usuari ha arribat a monetitzar 522 euros sense necessitat de fer publicitat o col·laboracions", apunta Tomasz Strzelecki, fundador i inversor de Mamby.

Mamby, l'alternativa per monetitzar continguts online

Com funciona? El model de subscripció de Mamby consisteix en un sistema de quotes que premia amb retribucions el contingut alhora que allibera de publicitat als visitants. A més, la plataforma destaca el contingut original i propi, oferint les mateixes oportunitats a tots, fins i tot als petits creadors. Segons Alberto Contessotto, director general de Mamby, "qualsevol creador que ofereixi contingut propi i d'interès per a altres usuaris té l'oportunitat de transformar aquest coneixement en diners, independentment del nínxol que es tracti i això és una cosa que per als que no som influencers fins fa poc semblava impensable".

"Gran part de l'essència de Mamby és la llibertat a l'hora d'expressar-se i de fer contingut. Hi ha creadors que s'associen entorn de temàtiques específiques, però també sorgeixen sinergies entre creadors de diferents àmbits i es descobreixen interessos per temàtiques o contextos prèviament desconeguts per a alguns usuaris", postil·la Contessotto.

Des d'escriptors, fotògrafs i dibuixants, passant per diversos tipus d'arts, són molts els creadors de contingut que ja estan generant ingressos a la xarxa social espanyola. "No cal ser un influencer o tenir molts seguidors perquè el teu contingut et generi ingressos, per aquesta raó molts creadors se senten acollits", afegeix Contessotto. Com es controla el que es puja? "S'ha habilitat una funcionalitat que identifica, sense privar de llibertat d'expressió, aquells creadors que han estat reportades, de forma justificada, per evitar que es difonguin falòrnies o notícies falses", aclareixen des de l'empresa.

Alberto Contessotto, director general de Mamby | Foto: Cedida
Alberto Contessotto, director general de Mamby | Foto: Cedida

Model de negoci

La plataforma obté ingressos a través de la subscripció d'usuaris, separat en funció de si són creadors o visitants. La de creador val 7 euros al mes i la de visitant dos euros al mes. "La nostra intenció és que la gent no es cansi de nosaltres i que no es passi el dia mirant publicitat". "Creiem que molta informació d'internet està manipulada i esbiaixada, en canvi, nosaltres oferim informació d'autor". Fins ara, Mamby recompensava els usuaris amb bitcoins. Encara que des de la companyia al·leguen que és un procés "senzill", és desconegut per a molts usuaris, per la qual cosa estan treballant perquè els creadors de contingut cobrin en euros. Més enllà de les subscripcions, Mamby també es finança a través de les promocions (creadors que paguen perquè el seu contingut es vegi més) i les donacions que fan els mateixos usuaris.

El 2020, Tomasz Strzelecki va crear un web després de comprovar que hi havia una alta demanda de creadors cansats de les xarxes socials més tradicionals i molts usuaris saturats de publicitat i contingut fals o promocionat de manera encoberta. Així va ser com la start-up va fer un gir de 180è i va centrar els seus esforços en el desenvolupament d'aquesta plataforma (que té app Android i web). El 2022 va ser l'any del llançament de Mamby, que compta amb vuit treballadors, i després d'uns mesos creixent, aquest 2023 té el propòsit de triplicar usuaris.

Expansió i objectius

Després d'uns mesos al mercat, Mamby prepara el seu procés d'expansió per a aquest any. "El 2023 volem convertir-nos en la plataforma de referència per als creadors de contingut a Espanya", revela Borja Pombo, CTO del negoci. La xarxa social està disponible en anglès i espanyol, però el contingut generat principalment en espanyol ha portat gran quantitat d'usuaris de països d'Hispanoamèrica. Actualment, els països d'origen dels visitants són Espanya, els Estats Units, Mèxic, Xile i l'Argentina.

Casos d'èxit? Existeix el cas de @Criminoloca, pseudònim d'un usuari de la xarxa social. Amb tot just 500 seguidors, les seves visites, juntament amb les dels usuaris externs a la plataforma, l'han portat a generar més de 600 euros des que va començar a publicar a la xarxa social. Un altre cas d'èxit és el de Mr.Kaytos, que en tres mesos i 397 seguidors ha aconseguit generar més de 2.000 euros. Des de la start-up afirmen que ells valoren la "quantitat", però també la qualitat d'aquestes visualitzacions, afavorint que els guanys no depenguin només de quantes visualitzacions o seguidors tens.

"Fa anys que crea i compartint contingut en blogs i xarxes socials sense aconseguir res a canvi i fent que aquestes empreses s'enriqueixin venen les nostres dades. Mamby ofereix un repartiment just d'aquests guanys, reconeixent la feina de cada creador i oferint privacitat i transparència als visitants," argumenten.