"Juno House té molts primers: primers dies, primers projectes, primeres idees, primeres dones i primer any". Natalie Batlle, Liana Knight Grieg i Eva Vila Massanas, emprenedores i inconformistes nates, fan balanç 365 dies després de la inauguració de Juno, el primer club social dirigit i enfocat a les dones. Situat a l'edifici La Farinera d'Aribau, l'espai compta amb 1.400 metres quadrats de superfície i va sortir a la llum amb l'objectiu de donar resposta a les necessitats de les dones. La idea va sorgir el 2019 als Estats Units i les emprenedores van voler traslladar el concepte a la capital catalana.

"Això va començar amb un PowerPoint, més tard vam aconseguir el capital i ara és un lloc viu. Fins aleshores no existia res semblant a Barcelona, som pioneres en això i ens enorgulleix haver creat aquest recinte", comenten les fundadores del projecte en una entrevista a ON ECONOMIA. "Aquí la innovació és constant, hem començat de zero, hem tingut moltes sorpreses, i alhora molts reptes", indiquen. Juno House es troba ara en un moment de "consolidació" i la idea és que creixi i s'expandeixi.

Pódcast, botiga i diversificació de la marca

Fa un any el club tenia 350 sòcies i una llista d'espera amb desenes de dones que volien entrar-hi. Un any més tard, Juno House a més que duplicat les sòcies i està apostant per la diversificació. "365 dies més tard creiem que ens toca créixer, llançar nous projectes i iniciatives i anar més enllà de l'espai físic", apunta Batlle a aquest mitjà. L'emprenedora assegura que estan a punt de posar en marxa noves línies de negoci com un pódcast o una botiga Juno. "A Juno hem sabut crear una marca, hem creat un valor i ara volem créixer, segmentar l'espai" i Grieg afegeix que tenen gana de llançar pódcasts amb notícies de geopolítica, tendències, lifestyle i emprenedoria, entre altres aspectes. Paral·lelament, les directives creuen que una botiga també encaixaria en aquesta diversificació. "Ara tenim un racó amb productes i articles de les nostres sòcies, ja que comptem amb gent molt creativa aquí i hi ha altres marques que ens han escrit per col·laborar, cosa que ens ha sorprès positivament", confessa Vila.

"Volem anar a poc a poc, hem superat les expectatives que teníem i volem escoltar les sòcies, saber el que necessiten i prioritzar el més important". El públic objectiu del club és "molt variat", segons expliquen les fundadores, i aclareixen que "la meitat són d'aquí i la resta venen d'altres països; tenim moltes sòcies estrangeres". En aquest sentit, argumenten que són dones "ambicioses i mogudes" i algunes d'elles apunten que Juno els ha canviat la vida. "Des que estan aquí se senten millor, han creat una rutina que abans no tenien, prioritzen l'exercici, el fet d'estar soles, el fet de cuidar-se i això també ens dona molta satisfacció".

Més enllà de l'increment de sòcies i la diversificació, el balanç és positiu? "Des del principi vam tenir clar que Juno seria un espai on les sòcies poguessin aportar entre elles i ens ha sorprès el ritme a què això ha ocorregut". Batlle, Grieg i Vila assenyalen que s'han generat desenes de grups entre les dones apuntades i que el més gran està format per més d'un centenar de persones. "Hi ha dies que comptem amb xerrades, tastos de vins, de formatges, sessions de ioga i tallers i l'edifici està complet. És un projecte que estem escrivint totes juntes i és una cosa molt bonica i gratificant", matisen. "Han aparegut col·laboracions professionals, advocades que s'han ajuntat amb dissenyadores, enginyeres que han connectat molt bé i professionals de la comunicació que s'han conegut a Juno; la gent ha creat verdaders llaços d'amistat". 

Liana Knight Grieg , Natalie Batlle i Eva Vila Massanas, fundadores de Juno House
Liana Knight Grieg, Natalie Batlle i Eva Vila Massanas, fundadores de Juno House

Club social

Alguna crítica després d'un any o alguna cosa a matisar? "Hem tingut sorpreses, algunes de positives i altres de no tan bones", recorda Vila. "Mentre muntàvem el projecte pensàvem que funcionarien més unes coses i després hem vist que no ha estat així", afegeix Batlle. Com a exemple, les empresàries asseguren que la guarderia (ubicada a la primera planta) es pensaven que seria una de les coses que més atrauria les mares joves i després de 365 dies han vist que no ha estat així. "Venen moltes mares joves a treballar i ens deixen als seus fills, però també els agrada venir i estar soles".

Contra tot pronòstic, han vist que ha funcionat molt bé la bústia de suggeriments de les sòcies per crear agendes i grups. "A Juno s'han creat multitud de grups i això no sabíem que arribaria a passar. Les sòcies s'han ajuntat, s'han reunit i han anat evolucionant els seus projectes i propostes". En aquesta línia, posen èmfasi que enfortiran aquesta bústia perquè les sòcies puguin continuar creant sinergies entre elles.

Expansió de Juno House

No us plantegeu repicar el model en altres ciutats? "Objectius en tenim molts i ara volem anar a buscar la diversificació. Aquest projecte té molts camins més enllà d'obrir a Madrid o Milà", confessen les tres emprenedores, que afegeixen que moltes de les Juno woman viatgen per negocis i els estan demanant el mateix format en altres ciutats. "Les estem escoltant, l'important és mirar on volem anar i valorar cada lloc".

Sobre com definirien Juno un any més tard, Liana Knight Grieg, Natalie Batlle i Eva Vila Massanas declaren que el 2022 ho descrivien com un "refugi urbà" i que ara ho veuen com un "microclima, que quan travessen les portes realment noten una diferència en entrar". "Juno en un any s'ha convertit en una explosió de creativitat, en un ecosistema fort de dones i ara toca consolidar-lo. Continuem creant diferents sèries de xerrades, speakers, emprenedoria, línies d'educació i contingut segmentat per complaure a les sòcies, això és el primordial", acaben.

Juno House Club - Sergi Alcàzar
Juno House Club - Sergi Alcàzar

2 milions d'euros d'inversió

Juno House va néixer el 2022 a Barcelona amb una inversió de dos milions d'euros per convertir-se en el primer club social concebut per a la dona actual. Ubicat a l'edifici La Farinera d'Aribau, compta amb més de 1.400 metres quadrats distribuïts en dos espais que vol donar resposta a les necessitats de les dones, oferint serveis professionals, de benestar i family friendly. El recinte compta amb sales de coworking, cafeteria, biblioteca, guarderia, zones beauty i un espai a la part de dalt per practicar ioga i pilates, entre d'altres, i el cost és de 150 euros al mes, aproximadament. L'horari de Juno House és de dilluns a divendres de 8:30 a 20:00, tret de la sala de còctel que obre de 18:00 a 22:00.