Les marques són molt curoses a l'hora de difondre la seva imatge a les xarxes socials perquè qualsevol presència errònia pot tenir un impacte nefast per a la seva reputació que, a més, s'estén com una taca d'oli. Això comporta que la tria d'un influencer eficaç o creador de continguts a les xarxes socials sigui un element indispensable dins l'estratègia del màrqueting digital de les marques, independentment del caràcter dels seus articles.

Aquesta va ser l'experiència laboral que va tenir l'estudiant de màrqueting Paola Chaler quan treballava en una marca petita i amb pocs recursos, i s'adonava que una col·laboració encertada d'un influencer va canviar-ho tot. "Va ser un boom. I allà vaig veure clar que una col·laboració ben triada pot tenir un gran impacte, però també que és molt difícil trobar els perfils adequats", explica. Motivada per aquesta circumstància, Chaler va veure una oportunitat per desenvolupar un projecte empresarial i el va presentar al programa SpinUOC 2025. La seva experiència laboral, viscuda mentre cursava el grau de Comunicació a la UOC, la va inspirar i va desenvolupar Indatika com a treball final: "una plataforma de valoracions fetes per i per a marques que decideixen apostar per una bona estratègia d'influencer màrqueting i deixar de fer prova-error".

Aquella maqueta per crear una plataforma digital, per a la qual cosa va comptar amb el desenvolupador informàtic Pol Boguña, es va convertir en una empresa emergent fa just un any. 

Indatika s'ha creat com "un espai de cooperació entre marques perquè puguin opinar de les seves col·laboracions amb influencers i així ajudar-nos entre tots perquè es puguin fer millors eleccions i invertir energies i temps en els perfils que poden aportar una bona forma de treballar i resultats". També és una orientació per saber quant cobra un creador de continguts (el fee) i si està alineat amb els possibles resultats.

La plataforma web que recull dades i valoracions sobre influencers i creadors de continguts a les xarxes en funció de les experiències prèvies de les marques que volen compartir la seva experiència. La seva creadora la defineix com el TripAdvisor dels influencers. Actualment, Indatika acumula més de 700 valoracions de 500 influencers diferents, la majoria especialitzats en Instagram o TikTok i d’origen espanyol. 

Permet filtrar per país, nombre de seguidors, interacció amb la xarxa, temàtica i estil de contingut, entre altres criteris. A partir d'aquí, la marca pot consultar un perfil amb mètriques i una puntuació basada en cinc paràmetres: qualitat del contingut creat; facilitat de gestió —resposta, agilitat i tracte—; increment de seguidors després de la col·laboració; augment de visites a la web, i impacte en les vendes. A més, cada perfil pot incloure comentaris detallats, sempre visibles només per a marques verificades. L'objectiu és "valorar influencers segons el retorn que han generat realment", explica Chaler.

Paola Chaler y Pol Boguña, fundadores de Indatika
Paola Chaler y Pol Boguña, fundadores de Indatika

Per garantir la fiabilitat de les valoracions, Indatika només permet l'accés a marques que hagin estat verificades. "Volem que sigui una comunitat de confiança. Les marques tenen molt respecte pels influencers, perquè una crítica pública pot tenir conseqüències. Per això treballem amb accés restringit i opcions d'anonimat", detalla.

Les valoracions es poden fer amb nom o de manera anònima, i sempre des d'un espai segur. Això permet a les marques compartir la seva experiència real —tant positiva com negativa— amb llibertat i sense pressions. Aquest enfocament ha afavorit la participació activa de marques de diferents mides, que veuen en la plataforma una eina útil i discreta per optimitzar la seva estratègia.

Tot i que l'accés és exclusiu per a marques verificades, la plataforma està pensada per créixer i obrir-se progressivament també als mateixos creadors de continguts, especialment als de tinguin una capacitat de repercussió mitjana o petita, que volen millorar la seva visibilitat i connectar amb marques amb criteri. "No volem que només les marques busquin influencers. Volem que també ells puguin accedir a oportunitats reals de col·laboració", diu Chaler. Per això, ja treballen en una funcionalitat que permetrà a ambdues parts interactuar directament mitjançant la plataforma, segons han avançat els seus creadors en un comunicat difós per la UOC.