El grup Mango ha redissenyat el seu full de ruta de sostenibilitat per avançar en els seus objectius de lluita contra el canvi climàtic, accelerant la seva estratègia de cara a 2030, amb el pla Sustainable Vision 2030. Entre les mesures que s'implantaran a curt termini destaca la substitució de l'etiqueta Committed -que identifica els articles amb menor impacte ambiental- per un codi QR que, a través de la pàgina web de la marca, donarà informació al client sobre la composició, el lloc de disseny i la fabricació del producte.

L'objectiu és avançar cap a una col·lecció més sostenible, prioritzant materials de menor impacte ambiental i incorporar criteris de disseny circular, amb l'objectiu que el 2030 aquests predominin en el disseny dels seus productes i el 100% de les seves fibres siguin d'origen sostenible o reciclades. A més llarg termini, Mango s'ha fixat com a meta arribar a les zero emissions netes el 2050.

Actualment, el 75% de les peces de Mango posseeix ja propietats sostenibles, i des de 2021 la companyia ha evitat l'ús de 500 tones de plàstic amb el seu projecte de substitució de bosses de plàstic per altres de fetes de paper per al producte que surt de fàbrica, segons dades difoses per la tèxtil. En matèria de fibres, Mango ha avançat en els últims anys amb la incorporació de fibres alternatives de menor impacte dins de la seva col·lecció. En aquest sentit, es pot destacar que un 90% del cotó ja és més sostenible, un 29% del polièster utilitzat per la companyia ja és reciclat i que un 63% de les fibres cel·lulòsiques són d'origen traçable. Per a 2025, la marca preveu que la totalitat del cotó fet servir sigui d'origen sostenible, el polièster usat sigui reciclat i que el cent per cent de les fibres cel·lulòsiques sigui d'origen controlat i traçable.

Les noves accions del grup amb seu en Palau-solità i Plegamans (Barcelona) responen, en part, a les directrius de la Unió Europa en matèria de sostenibilitat i dels necessaris avenços del sector tèxtil, un dels més contaminants. La Comissió Europea vol legislar per establir normes harmonitzades d'informació per als consumidors en el punt de venda. Inicialment, per a 2023, està previst que s'introdueixi un passaport de producte digital que contindrà informació sobre la composició dels productes al mercat europeu, a fi d'ajudar a augmentar les seves possibilitats de ser reutilitzats i reciclat.

El conseller delegat de Mango, Toni Ruiz, assenyala que “la nova estratègia de sostenibilitat no és un objectiu per complir, sinó un eix transversal integrat de la nostra estratègia empresarial i model de negoci que condiciona la nostra presa de decisions i l'impuls de projectes i accions, amb l'objectiu de desenvolupar la nostra activitat amb el menor impacte ambiental i social possible”.

Mango Centro logístico Lliçà
Instal·lacions del centre logístic de Mango a Lliçà | MANGO

En paral·lel, el departament de sostenibilitat de la firma, configurat per un equip d'unes vint persones, ha dissenyat les accions necessàries per reduir un 25% el seu consum d'aigua el 2030 i es compromet a prioritzar l'aprovisionament responsable de materials i fibres alternatives de menor impacte ambiental i centrarà els seus esforços en projectes per a l'eliminació o substitució de components i embalatges de plàstic per altres materials.

En el seu compromís amb les persones, Mango treballarà a continuar el seu procés d'auditoria dels seus proveïdors amb l'objectiu d'assegurar que es compleixen les condicions laborals adequades a les fàbriques amb les quals la companyia treballa a tot el món. De forma més o menys immediata, es publicarà la llista de proveïdors de materials com teixits i fornitures, com a "exercici de transparència sobre els seus esforços a favor del benestar dels treballadors de la seva cadena de subministrament", assegura el grup.

Mango validarà també la veracitat de la sostenibilitat de totes les seves fibres, exigint als seus proveïdors total traçabilitat i transparència sobre les matèries i processos utilitzats en la fabricació dels seus productes. Així mateix, el 100% de les peces dissenyades amb criteris de circularitat seran revisades pel departament de circularitat de Mango per a la seva validació i es potenciarà que les peces siguin més fàcilment reciclables (tenint en compte la seva composició i construcció), apostant per la durabilitat o utilitzant patrons que donin lloc a un menor volum de residus. En aquesta línia, les peces de vestir elaborades dins d'una estratègia de més durabilitat seran analitzades i certificada pel centre d'investigació AITEX, el laboratori de referència internacional per a la investigació, innovació i serveis tècnics avançats per als sectors tèxtil, hàbitat, indumentària, tèxtils tècnics i cosmètica, entre altres, que està situat a Alacant.