El constructor naval Damen Shipyards i l'empresa espanyola de remolc portuari Pallussa Towage, presidida pel navilier Vicente Boluda, han firmat un acord en virtut del qual cooperaran per portar remolcadors zero emissions a Europa. Aquesta aliança es concretarà amb el pròxim llançament del primer remolcador de metanol de nova construcció a Europa.

El vaixell serà un Damen RSD-E Tug 2513 i ambdues empreses estan treballant conjuntament per identificar el port que millor s'adapti al seu perfil operatiu, segons han explicat les dues empreses en un comunicat conjunt.

Damen Shipyards està desenvolupant un remolcador propulsat amb metanol com a part del seu objectiu de convertir-se en el constructor naval "més sostenible del món". Aquest disseny completament nou es basa en l'experiència de Damen gràcies a la seva capacitat d'R+D en sistemes de propulsió sostenibles alternatius, explica l'empresa.

Pallussa Towage, com empresa líder mundial del remolc, i Damen, com constructor naval líder en innovació, comparteixen un "ferm compromís amb la sostenibilitat mediambiental, la seguretat i l'excel·lència operativa", han destacat.

Accelerar la transició a vaixells més nets

Pallussa Towage i Damen Shipyards han manifestat que esperen treballar amb altres parts interessades del sector marítim per accelerar la transició a vaixells més nets, especialment els que operen en zones urbanes o a prop d'elles.

El vicepresident de Pallussa Towage, Vicente Boluda Ceballos, s'ha mostrat "molt orgullós" d'aquesta col·laboració amb Damen Shipyards, "que representa un important avenç tecnològic per a la nostra indústria". "Sabem que ens trobem en un entorn cada vegada més complex que ens exigeix ser sempre a l'avantguarda de les solucions per augmentar la seguretat en les nostres operacions, limitar la nostra empremta de carboni mediambiental i satisfer les necessitats dels nostres clients. Amb aquest propòsit en ment, estem ansiosos per continuar el nostre viatge com a líders de la indústria i del remolc marítim", ha exposat.

Per la seva part, el CEO de Damen Shipyards, Arnout Damen, ha incidit que aquesta col·laboració "serà un nou capítol al remolc marítim europeu". "Aquest projecte no només està d'acord amb els nostres propis valors, sinó que també pretenem donar un impuls addicional a la transició cap al remolc portuari sostenible, ja que els beneficis que ofereixen tant els vaixells elèctrics com els impulsats per metanol estaran a l'abast de tots. Per contribuir a aquest procés, ja estem construint el remolcador RSD-E 2513, que estarà disponible per al seu lliurament en 2024/25", ha indicat.