La inestabilitat geopolítica a Europa i les tensions comercials entre els EUA i la Xina semblen haver eclipsat l'impacte del Covid-19 al comerç mundial; tanmateix, les lliçons de la pandèmia romanen. Les cadenes de subministrament han d'agilitar-se per superar els desafiaments, el control del flux logístic és clau per a la seguretat econòmica global i el lliure flux de béns depèn essencialment de relacions estables i d'evitar la desconfiança entre països.

El sector logístic és una part integral de cada negoci i una palanca per al creixement i la competitivitat. Una logística efectiva desenvolupa l'economia i una logística eficient redueix costos en exportació, importació i distribució.

La logística és una indústria de 4.3 bilions de dòlars que afecta a gairebé tots els països del món, i que manté la xarxa de serveis als quals dona suport el moviment físic de béns dins i fora de les fronteres. Comprèn una varietat d'activitats que inclouen transport, emmagatzemament, corretatge, lliurament urgent, operacions de terminal o gestió de dades i informació. L'eficiència amb què els béns poden moure's a través d'aquests sistemes cap a les seves destinacions finals és un factor clau per a les oportunitats comercials d'un país.

En aquesta nova dinàmica Xina comença a exercir una influència més important en el comerç mundial, des del llançament de la seva Nova Ruta de la Seda, una iniciativa amb una inversió de multibilions de dòlars amb l'objectiu de reformar el comerç intercontinental a través d'una nova xarxa de connexions marítimes i de terra entre Àsia, Europa i l'Àfrica, basat en les antigues rutes comercials.

El sector s'enfronta a diversos reptes, especialment la digitalització, la dependència energètica i la sostenibilitat. S'espera que el sector de logística intel·ligent assoleixi els 46.200 milions de dòlars el 2025, amb una taxa de creixement anual de l'11%. D'altra banda, el 23% de les emissions de CO2 s'atribueixen al transport, per la qual cosa és fonamental impulsar estratègies per millorar les cadenes de subministrament i descarbonització .

A la Mediterrània és fonamental aconseguir infraestructures de transport adequades, modernes i ben gestionades, i crear una cadena de subministrament eficient per facilitar el comerç i la competitivitat. És precisa una visió estratègica compartida pels actors públics i privats. Un enfocament organitzatiu sostenible i planificat del territori, articulat amb una nova política industrial reorientada sobre els intercanvis europeus, mediterranis i africans.

La ubicació estratègica de la Mediterrània és única per facilitar el comerç i la logística global, però és necessari desbloquejar el seu potencial econòmic. Apostar per la integració i construir una estratègia unificada que fomenti les inversions. El moment és crucial, Europa i la Mediterrània s'enfronten a nous equilibris de poder fora del seu abast polític, econòmic o militar pel que han de reaccionar amb una visió compartida.

Barcelona, per la seva situació geogràfica, capacitat i infraestructures, pot consolidar-se com a gran plataforma del sector logístic si es prepara per als reptes que s'acosten. L'aposta per les infraestructures ha de ser prioritària, especialment el corredor mediterrani, i la creació de xarxes i serveis logístics de més eficiència.

És possible transformar Barcelona en un centre logístic que equilibri la integració global i la capacitat de resposta local. Convertir la ciutat en un model que serveixi tant a les organitzacions internacionals i regionals com les grans empreses multinacionals com seu i base natural per cobrir o ampliar la seva expansió en mercats veïns i com a centre d'enllaç per a tota la regió mediterrània

Les tensions geopolítiques són desafiadores, però d'alguna forma, sempre existiran. Els països de la Mediterrània poden protegir les seves economies i generar prosperitat amb una visió i una estratègia compartides. La logística fa que tot això sigui possible.