Què són les tecnologies deep tech? Com aconseguir negocis rendibles i escalables al voltant del concepte deep tech? Després de l'eclosió de les empreses de l'era digital, com per exemple Google, Apple, Amazon i moltes altres de potser menys conegudes, però igualment disruptives, ara sembla que arriba el moment d'apostar per les tecnologies deep tech.

Una gran quantitat de capital sota el format de capital de risc o private equity ha estat invertit en les últimes dècades en els negocis digitals. Animat entre altres coses per un entorn de baixos tipus d'interès, l'aposta per la digitalització del nostre planeta i pels retorns econòmics derivats.

En els últims anys, un nou destí per a aquesta inversió està sorgint amb molta força. Es tracta no d'invertir en negocis que utilitzen les tecnologies digitals, sinó en els mateixos avenços tecnològics en les seves fases més primerenques. Estem parlant de tecnologies deep tech, un terme ampli, però que s'està imposant per englobar moltes àrees tècniques i científiques. Intel·ligència artificial, biotecnologia, robòtica, semiconductors, fotònica, quàntica, supercomputació, noves energies, exploració espacial..., per no parlar de les tecnologies cridades a donar suport a la solució dels grans reptes de la humanitat relacionats amb el canvi climàtic.

La major part d'aquestes tecnologies sorgeixen de científics visionaris l'ambició dels quals és empènyer la frontera del coneixement. Moltes vegades de manera individual, moltes altres vegades amb equips d'alt rendiment en un mateix centre tecnològic i moltes altres de manera col·laborativa amb grups en diversos centres i zones geogràfiques del món. I en innombrables ocasions el que passa és que per a aquestes tecnologies deep tech no hi ha un camí clar al món dels negocis per convertir-les o incorporar-les en productes o serveis. La distància —en termes empresarials— a recórrer és enorme i les opcions estratègiques són infinites.

I és que, a més, no existeix una única opció o una opció correcta, o millor que les altres. Són opcions que et portaran a llocs diferents, això sí, però l'èxit final pot aparèixer de les maneres més insospitades. Per exemple, és necessari formular el producte o servei derivat de la deep tech com a alguna cosa a oferir el consumidor final? O és millor acceptar que la teva tecnologia deep tech és un ingredient més d'un producte més ampli? En quin punt de la cadena de valor m'enfoco? Es pot plantejar una aliança industrial o comercial amb alguna corporació? En el cas que sigui oportú fer una aliança industrial..., en quin moment? Involucro els clients potencials del meu deep tech en els esforços d'investigació, o els presento el projecte en fases més avançades?

Un altre concepte que les tecnologies deep tech han d'entendre és el concepte pivotar. En molt poques paraules, pivotar vol dir que, mantenint un punt d'ancoratge, replanteges la resta del negoci. I és que en els negocis deep tech cal pivotar, i en moltes ocasions. Plantejaments que inicialment podrien semblar adequats són rebutjats pel mercat, per la qual cosa el canvi, o pivotar, és necessari. Per exemple, és el que ens va passar a Fractus, que després d'una etapa en què insistim en un model industrial —amb fàbriques— per a la comercialització de la nostra tecnologia deep tech, pivotem per oferir llicències sobre la nostra tecnologia patentada.

Per tot això, els líders científics que vulguin veure la seva tecnologia deep tech triomfar al mercat, han d'envoltar-se d'especialistes en management, en el desenvolupament de negocis, en definir estratègies de vendes, en saber pivotar quan sigui necessari, en ajustar les polítiques financeres, en la recerca de capital... Moltes excel·lents tecnologies deep tech s'han quedat en això, en tecnologies deep tech, però sense una aplicació a un producte o servei real que solucioni una necessitat concreta.

En definitiva, un dels factors d'èxit per a tots aquests grans projectes deep tech, amb científics brillants que han expandit les fronteres del coneixement i vulguin monetitzar-la, és que aconsegueixin associar-se amb experts en management perquè els acompanyin en el llarg i complex viatgi al món dels negocis.