La 17.ª edició de Fruit Attraction, organitzada per IFEMA i la Federació Espanyola d’Associacions de Productors Exportadors de Fruites, Hortalisses, Flors i Plantes vives (FEPEX), se celebrarà del 30 de setembre al 2 d’octubre de 2025 i es prepara per batre rècords en superfície, participació i internacionalització.

En el marc de la fira, s’organitzen diverses Jornades tècniques i debats. Un d’aquests girarà entorn de l’impacte de la competència extracomunitària, en particular des del Marroc.  No és la primera vegada que el Regne alauita és focus de polèmica en aquesta fira. Per exemple, Andrés Góngora, responsable estatal de Fruites i Hortalisses de COAG, va escriure el 2021 un article titulat Marruecos en “Fruit Attraction”, un problema Real, en el qual qualificava de “xocant” la presència d’empreses marroquines a la fira.

En edicions anteriors, el Marroc hi era present d’una manera discreta. Aquesta vegada, com s’assenyala a la pàgina web de l’esdeveniment, en un comunicat titulat Marruecos Foodex, presenta tomate marroquí, s’hi pot llegir, entre d’altres, el següent: "Tomàquet marroquí: Una oferta de confiança i competitiva per al mercat espanyol. Des de fa dècades, el tomàquet marroquí ocupa un lloc privilegiat als lineals dels mercats espanyols i a les preferències dels consumidors espanyols… Aquesta història compartida entre el Marroc i Espanya és més que una relació comercial, és una història d’èxit mediterrani", de la qual participen molts importadors espanyols.

Unes importacions creixents…

Ho recordava recentment la Federació Espanyola d’Associacions de Productors Exportadors de Fruites, Hortalisses, Flors i Plantes vives (FEPEX), coorganitzadora de la fira amb IFEMA, en un recent comunicat,  el Marroc està reforçant la seva posició com a primer proveïdor del mercat espanyol d’importació de fruites i hortalisses, amb un creixement del 33%. S’hi pot llegir que “de gener a juny de 2025 les importacions espanyoles de fruites i hortalisses procedents del Marroc van créixer un 33% interanual, tant en volum com en valor, totalitzant 377.842 tones i 899.548.000 euros respectivament, mantenint el fort creixement dels darrers anys, segons dades del Departament de Duanes i Impostos Especials, processats per FEPEX. En el període analitzat i en els darrers cinc anys, les compres al Marroc han crescut un 58% en valor, passant de 571,4 milions d’euros en el primer semestre de 2021 a 899,5 milions d’euros en el mateix període d’enguany.”

… no exemptes de tensions

Per a FEPEX, aquest creixement continuat de les importacions procedents del Marroc està provocant el desplaçament d’algunes de les principals fruites i hortalisses produïdes i exportades per Espanya, com el tomàquet, com ja s’ha assenyalat en aquesta mateixa revista.

L’organització insisteix, per tant, en dues de les seves reivindicacions al respecte. La primera és relativa als preus d’entrada que no complirien la seva funció de protegir el mercat comunitari, han quedat obsolets i requereixen una imprescindible reforma. La segona es refereix al compliment de les sentències del Tribunal de Justícia de la UE sobre el Sàhara del 4 d’octubre de 2024, que estableixen l’exclusió de les produccions del Sàhara dels avantatges aranzelaris de l’Acord d’Associació i l’obligatorietat d’identificar el país d’origen.

Un sector dinàmic

Malgrat aquesta indubtable competència, el sector hortofructícola espanyol ha sabut reaccionar. Com assenyala de nou la mateixa FEPEX en altres comunicats, d’una banda, les exportacions espanyoles de fruites i hortalisses fresques es mantenen durant el primer semestre de 2025 incrementant el seu valor i, d’altra banda, en els 40 anys de l’adhesió d’Espanya a la Unió Europea, l’exportació hortofructícola espanyola ha passat de 4,9 a 13,5 milions de tones.

Els productors espanyols estan sabent, amb esforç i traça, convèncer els consumidors que l’horta d’Europa treballa molt i bé

Al mateix temps, sabem almenys dues coses. La primera és que cada any segueix pujant el preu de l’hectàrea d’hivernacles i sota plàstic: per exemple, segons l’informe 2025 del Ministeri d’Agricultura al respecte, el preu mitjà de la terra de Cultius Sota Plàstic (CSP) va ascendir un +4,7 %. La segona és que cada any també augmenten les hectàrees d’hivernacles. Segons ASAJA-Almeria, el 2024 es va consolidar el creixement de les hectàrees amb hivernacles, arribant a les 33.100 hectàrees productives, un 0,61% més que en la campanya anterior. A més, la superfície en producció, tenint en compte els dobles cicles, també va créixer, situant-se en 49.316 hectàrees, un 1% més que en la campanya passada.

Per tant, ho estem veient, en un context de competència internacional agreujada. Parlem aquí del Marroc, però també es podria parlar, entre d’altres, de Turquia. Els productors espanyols estan sabent, amb esforç i traça, créixer i convèncer els consumidors, principalment europeus, que l’horta d’Europa treballa molt i bé.

La necessària convivència, el necessari diàleg

El Marroc és un soci estratègic per a Espanya. Un dels primers viatges a l’estranger de tots els Ministres d’Agricultura després del seu nomenament, de tots, sempre és al Marroc. Per raons estratègiques, militars, de control dels fluxos migratoris, de lluita contra el tràfic de drogues i de la prostitució, per raons pesqueres i de la nostra exportació industrial, agrícola i de serveis, el Marroc és un soci estratègic per a Espanya i per a Europa.

En aquest context, és millor portar-se bé amb els veïns, sense fer-se il·lusions, ja que són un gran competidor i van a la seva com nosaltres anem a la nostra. Per això vaig aplaudir (i vaig facilitar quan era responsabilitat meva) en el passat tots els esforços d’apropament, diàleg i col·laboració en tot el possible, i per això aplaudeixo la decisió de Fruit Attraction de treure el Marroc de l’armari fosc on estava amagat.

T’esperem a l’estand de Cajamar

A l’hora d’escriure aquest article, encara no està tancat el programa d’activitats previst per la Plataforma Terra per a la fira. Tanmateix, ja es poden confirmar dues activitats de gran interès previstes per al dimarts 30 de setembre.

La primera, al matí, sobre Política Agrària Comuna i mercats, serà moderada per Ignacio Atance, Director del Servei d’Estudis i Publicacions de la Fundació Grup Cajamar. La segona, a la tarda, girarà sobre innovació i serà dirigida per Manuel Lainez, Director d’Innovació i Desenvolupament Agroalimentari de la Fundació Grup Cajamar.