A hores d'ara de la pel·lícula ja ningú no té el menor dubte que la Intel·ligència Artificial ens acompanyarà en totes les facetes de la nostra vida, personal, social, familiar, laboral o la que sigui i que l'impacte que ocasionarà creixerà en progressió geomètrica. Que aquest impacte serà per al bo i per al dolent i que estem davant d'un monstre de tal envergadura que qualsevol intent per domar-lo no passa de la mera petulància, vana i ridícula pretensió. No queda més opció que un maneig adequat per impulsar tot el positiu que l'eina proporciona i minimitzar els danys i perjudicis. Lamentablement, a la UE no acaben d'assumir aquesta realitat i segueixen embrancats en buscar models per posar portes a aquest camp incommensurable, amb aquesta idea bàsica i absurda de què tot el que generi la IA porti una espècie d'asterisc que adverteixi que procedeix d'un algoritme i que a partir d'allà cadascú faci el que crea convenient. Davant de la persistència, 150 CEO de les principals empreses europees, Airbus, Carrefour, Danone, Accor, Siemens, Renault i altres, han remès una carta al Parlament Europeu, al Consell Europeu i a la Comissió Europea, titulada Intel·ligència Artificial: l'oportunitat d'Europa de tornar a l'avantguarda tecnològica, en la qual detallen el desastre que comporta seguir amb els actuals plantejaments.

La gran pregunta és com gestionem la IA? I el primer que cal assumir és que la IA canviarà per complet el paradigma de la generació de coneixement. Fins ara les eines de business intelligence capturaven, emmagatzemaven i estructuraven dades i un expert analista obtenia coneixement aplicat al negoci en estudiar aquestes dades ja digerides. Ara, només cal demanar el que es busca i l'eina d'IA generativa fa tota la feina i proporciona també el coneixement.

Ens agradi o no, bona part del coneixement que circuli pel món empresarial estarà creat per plataformes d'IA generativa. Un ampli cabal de l'actual coneixement corporatiu creat per experts i especialistes de tota mena passarà a segon pla i l'impacte en els models de gestió empresarial, segons la meva opinió, serà contundent. El maneig adequat de la IA generativa exigirà que habilitats personals i professionals que fins ara estaven subrogades a les competències de coneixement passin a primeríssim primer pla. Són les que coneixem com a habilitats toves, les soft skills presents a tots els manuals de management. En els vigents models corporatius es necessiten experts en finances, enginyeria, legislació, programació, analítica, disseny, planificació, investigació, etc. i si aquests experts, a més, són capaços de liderar equips, tenir competències en comunicació, mostrar empatia, flexibilitat i adaptabilitat a tota mena de situacions, doncs millor que millor. La IA generativa donarà la volta a tot aquest plantejament i per gestionar-la adequadament es necessitaran perfils professionals dotats d'excel·lència en aquestes habilitats fins ara qualificades de toves i que en molt poc temps experimentaran un procés d'enduriment molt acusat.

El catàleg d'aquest tipus d'habilitats és amplíssim; però m'atreveixo a assenyalar-ne algunes que crec que serà imperatiu dominar si volem tenir un mínim d'assenyat control de tot el que generi la IA. Pensament crític és la primera que apareix quan reflexionem sobre aquesta qüestió. Les plataformes d'IA generativa escupen propostes i solucions de tota mena, en brut, per dir-ho d'alguna manera, i amb sistemes analítics la naturalesa dels quals desconeixem per l'habitual. Només amb una visió crítica podem filtrar mínimament tot aquest producte generat i donar-lo sentit. Creativitat és la següent habilitat que apareix. Anem a una homogeneïtzació de tot el que produeixi la IA. Si dos equips sol·liciten més o menys el mateix a aquestes noves plataformes, és molt possible que els resultats que s'ofereixin siguin similars i seran necessàries altíssimes dosis de creativitat per obtenir diferenciació adequada per al negoci. Després d'aplicar pensament crític per desbrossar el que generen les eines d'IA; després de dedicar especial creativitat per diferenciar-nos, necessitarem molta emotivitat per emfatitzar el caràcter humà de tot el que obtinguem i eludir la robotització que, vulguem o no, impregnarà en gran manera a tota la intel·ligència que generin aquestes noves plataformes.

Lògicament, serà necessari endurir molt altres qualitats, aptituds o habilitats fins ara tovetes, però subratllo aquestes tres com bastant imprescindibles, a parer meu. Les necessitem ja, urgentment. Per focalitzar-me en un sector cada vegada més puixant, assenyalo el món del màrqueting digital, les aplicacions del qual són d'ús massiu en qualsevol corporació, sigui quina sigui la seva mida i el seu negoci. Aplicacions que generen tota mena de continguts per proveir una àmplia gamma de plataformes de comunicació de les empreses amb els seus públics. Parlem de continguts per a Twitter, LinkedIn, Facebook o Instagram; de guions per a TikTok, canals de YouTube o qualsevol sistema de comunicació audiovisual; de missatges per al correu electrònic; de textos per a blogs i xarxes de WhatsApp; d'articles, ressenyes i comentaris per a publicacions de tota mena; de continguts web; d'informes i memoràndum interns o externs. Una multitud de continguts que avui generen especialistes en la matèria i que des d'ara mateix pot subministrar eines d'Intel·ligència Artificial generativa. Jasper, per posar un exemple, és una empresa capaç de proporcionar a qualsevol corporació tot el seu contingent de continguts per a les seves accions de màrqueting digital a partir de les dades i indicacions que se li proporcionin. Plataformes que fan innecessària o redueixen molt la intervenció dels actuals especialistes que, imperativament, han de desenvolupar al màxim altres qualitats per perdurar a la feina. Qualitats, habilitats i capacitats professionals que ja no estan relacionades directament amb el coneixement expert de les seves disciplines, sinó amb el pensament crític, la creativitat i l'emotivitat, entre d'altres.

I com s'adquireixen aquestes endurides capacitats? Problema gros. És cert que hi ha experts capaços d'explicar-les i divulgar-les amb notable èxit al món empresarial. Hi ha centenars de tutorials dedicats a aquestes qüestions i el nombre de publicacions que les aborden és també destacat. Però dubto del nivell d'impregnació que aconsegueixin entre els professionals. La creativitat, l'emotivitat i el pensament crític, per centrar-me en les tres que considero rellevants, no s'adquireixen fàcilment per molt afany que es posi en el seu estudi. Hi ha un alt nivell de disponibilitat innata per desenvolupar-les adequadament i que no tothom té. Però no quedarà més remei que inventar fórmules per incorporar-les al nostre patrimoni i formar un conjunt de valors i de cultura que ens allunyin de la deshumanització i la robotització que ens embolicaran.

(*) Per a tranquil·litat de les autoritats comunitàries, aquest article NO ha estat redactat per una eina d'IA generativa.