Es calcula que una campanya de publicitat digital mitjana al mercat espanyol genera una empremta de 5,4 tones de CO₂, el que equival a realitzar un viatge de 45.000 quilòmetres amb cotxe. Amb aquesta dada s'ha iniciat la presentació de la Guia de la Publicitat Digital Sostenible desenvolupada per un grup de treball d'IAB Spain. L'associació de la indústria publicitària digital anuncia d'aquesta manera l'inici del recorregut per aconseguir que aquesta indústria transiti de forma sòlida a la neutralitat de carboni i, per tant, a ser sostenible.

Potser no som conscients de l'impacte a l'empremta de carboni que té Internet, ja que és la desena indústria en emissions, tres llocs|par per davant d'activitats sempre assenyalades com a|com molt contaminants com el de l'aviació. Dins d'aquesta activitat la publicitat té un impacte rellevant que s'ha de reduir urgentment.

Aquesta reducció ha de tenir un camí clarament marcat. Passa necessàriament per la conscienciació com a indústria del problema com primer pas i seguidament trobar punts de consens entre els especialistes mediambientals i publicitaris per definir el camp d'actuació.

Reducció de l'empremta de carboni

Arribats a aquests consensos, el mesurament de l'impacte de tota la cadena de valor de l'activitat és clau. Per a aquest mesurament s'han desenvolupat per parts de diferents empreses i associacions calculadores de l'empremta de carboni de la producció publicitària, la planificació de mitjans i l'emissió per part dels suports de les campanyes mateixes. A més, ja existeixen iniciatives a nivell global que estan dirigides a aquest objectiu com Ad Net Zero.

A través d'aquest mesurament, les organitzacions hauran de generar plans de reducció de l'empremta de carboni que ha d'implicar a tots els integrants d'aquesta perquè tinguin èxit. Els plans de reducció poden passar per elements simples com l'elecció de fonts d'energia verdes, reduir el nombre de viatges i realitzar-los amb mitjans de transport menys contaminants, basar|recolzar polítiques de teletreball o proveïdors d'arxivament de dades neutres en carbó.

Però gran part de l'èxit vindrà de la conscienciació de cadascun dels treballadors i les seves rutines en la seva activitat. Accions tan simples com l'enviament|tramesa d'un correu electrònic d'1MB, durant el seu cicle de vida, té el mateix impacte que mantenir un llum encès durant 25 minuts, o mantenir una bústia de correu de 1Gb de dades té el mateix impacte que un forn connectat 10 hores.

'Green washing'

Un altre element on s'ha d'incidir és a la producció de les peces publicitàries. Un rodatge d'un vídeo en un emplaçament internacional es calcula que pot generar al voltant de 100 tones de CO₂. Escollir localitzacions properes o la utilització d'entorns virtuals, la qualitat de la producció i tots els elements de la producció poden reduir rellevantment aquestes emissions.

Però l'emissió de les campanyes en els mitjans de comunicació és tant o més rellevant que la producció de les peces. Es calcula que l'impacte de servir 1.000 anuncis publicitaris com els que acompanyen a aquest article genera un quilogram de CO₂. Per tant, hem de tendir a peces el més lleugeres possible, que siguin rellevants i visibles per als lectors. Revisant la cadena de socis i proveïdors que estiguin alineats en la consecució d'aquests objectius.

A més, quan les polítiques de reducció de l'empremta de la nostra activitat no siguin suficients, els diferents actors de la indústria hauran de plantejar-se accions de compensació com el finançament de plantacions d'arbres.

I per finalitzar, amb els estàndards de què es doti el sector, generar models de verificació que permetin donar visibilitat a les companyies que estan compromeses i allunyades d'un posicionament de green washing. La guia està disponible per a la seva descàrrega al web d'IAB Spain.