La relació entre Barcelona, Catalunya i la Mediterrània va tenir una època de gran plenitud a finals del segle XIII i principis del XIV. Es van crear diverses rutes comercials i nombrosos Consolats de Catalans a diverses ciutats del Mare Nostrum. La Mediterrània acabava de descobrir uns emprenedors comerciants, que mai no van deixar de recórrer les seves ribes. Avui s'obren camins per al futur i cal emprendre aquest viatge de tornada al mar per exercir de pont en un procés d'unió.

Barcelona ocupa una posició estratègica. La ciutat és una plataforma i un centre decisiu a la Mediterrània. És la seu de la Unió per la Mediterrània, d'Ascame i altres organitzacions regionals i internacionals, així com la seu d'algunes grans multinacionals.

La carta de presentació de Barcelona no podria ser millor. Disposa en un reduït espai d'un gran port, d'un gran aeroport internacional i d'una Zona Franca que la dota d'una oportunitat única per ser més competitiva. També disposa d'infraestructures, d'una gran oferta hotelera i de serveis, que són eines útils per continuar impulsant una coherent política de promoció internacional capaç de desenvolupar una oferta de serveis a institucions i empreses que sigui alhora quantitativa i de qualitat.

Barcelona és el primer centre logístic de la Mediterrània i representa una alternativa: un híbrid que redueix la tensió entre la integració global i la capacitat de resposta local. Organitzacions internacionals i regionals com empreses multinacionals poden seleccionar la ciutat com la seva seu, plataforma o com a base natural per cobrir o expandir la seva expansió en mercats veïns com a punt focal per a tota la regió mediterrània, o la regió EMEA: Europa, Orient Mitjà i Àfrica.

Barcelona és la quarta ciutat més atractiva per a les start-ups al top 10 Europeu i la primera a la Mediterrània

Barcelona és la quarta ciutat més atractiva per a les start-ups al top 10 Europeu i la primera a la Mediterrània. La ciutat ha creat districtes d'innovació útils per a la promoció internacional, i pot desenvolupar una oferta que sigui alhora quantitativa i de qualitat. Però ha de consolidar i rendibilitzar la seva marca i reputació i facilitar l'atracció d'inversió, arribada i retenció de talent, empreses, centres acadèmics i institucions internacionals, per beneficiar la ciutat i els seus ciutadans.

La capital catalana és una de les ciutats líders en l'organització de fires i congressos a escala internacional; són una plataforma indiscutible d'intercanvis i reunions al servei de la diplomàcia i l'economia. Aquesta indústria genera beneficis directes reconeguts, com el turisme de negocis o l'impuls de projectes locals, que es converteixen en facilitadors del desenvolupament urbà amb noves empreses, llocs de treball, i dinamitzen altres sectors, aportant identitat, visibilitat i reputació a Barcelona.

Barcelona és una ciutat atractiva i diferent. Diverses condicions i processos formen la seva identitat tals com: la qualitat de l'entorn urbà, l'acompliment de l'economia local, la satisfacció dels residents, la identificació de la comunitat i el sentit de cohesió. Aquests factors, en conjunt, estan fortament relacionats amb la sostenibilitat de l'èxit i la prosperitat de la ciutat. El disseny de l'espai públic, la infraestructura verda, els serveis públics, l'accessibilitat i la mobilitat són variables importants d'identitat i imatge de la ciutat.

Barcelona i la seva àrea metropolitana són una zona que per la seva dimensió internacional i la presència d'un teixit empresarial dinàmic i potent, dominat per pimes i empreses innovadores, afavoreix una estructura de suport a les exportacions locals i a la inversió internacional.

La capital catalana ha de trobar el seu propi espai, fer front a nous reptes i trobar noves vies de creixement econòmic

Al món en què vivim, entre la globalització i la regionalització, la ciutat ha de trobar el seu propi espai, fer front a nous reptes i trobar noves vies de creixement econòmic. És un bon moment perquè Barcelona, malgrat alguns contratemps, consolidi el seu rol com a ciutat global, plataforma d'enllaç de la Mediterrània, el mar dels tres continents, per a les empreses i les institucions internacionals que puguin tirar la ciutat com a seu, com a base per cobrir o ampliar la seva expansió a mercats veïns o com a centre d'enllaç per a tota la regió EMEA i com a catalitzador indispensable de projectes i esdeveniments davant els organismes internacionals.

Barcelona referència Mediterrània vinculada a Europa i pendent de l'Àfrica, podria convertir-se en la ubicació mundial dedicada a trobar solucions per satisfer les necessitats de gran abast i a mida d'inversors i empreses i el seu model pot ser una referència per a l'intercanvi, el diàleg i la integració.