La intel·ligència artificial generativa està canviant la relació amb el treball d'una manera profunda. Els treballadors que han après a conviure amb aquesta tecnologia cada dia relaten com la seva feina s'ha tornat més eficient, com han guanyat confiança en les seves capacitats i fins i tot com els han millorat els salaris. Aquest és el reflex que exposa l'informe Global Workforce Hopes & Fears 2025 de PwC, que dibuixa un panorama laboral on la tecnologia actua com a accelerador de les trajectòries professionals.
Els treballadors que fan servir eines d'IA de manera habitual no només han vist millores en la productivitat sinó que a més se senten més segurs en els seus llocs de feina i noten un reconeixement econòmic. Aquestes millores són molt més pronunciades que entre els companys que utilitzen aquestes tecnologies de forma més esporàdica. La diferència és particularment notable en aspectes com la productivitat, els salaris i la sensació de seguretat laboral.
Aquests professionals no només gaudeixen dels beneficis actuals sinó que miren al futur amb optimisme. La gran majoria creu que els avenços assolits són només el començament i que la intel·ligència artificial continuarà aportant-los avantatges en els pròxims anys. Tanmateix, aquest escenari positiu conviu amb una realitat més complexa.
La implantació real de la IA generativa en els llocs de treball encara és limitada. Només una minoria d'empleats les utilitza diàriament, xifra que, tot i haver crescut respecte de l'any passat, segueix sent modesta. La presència d'aquestes eines és notablement més freqüent entre els treballadors d'oficina que entre aquells que fan feines manuals. I quan parlem dels agents d'IA més avançats, capaços de prendre decisions autònomes, la penetració és encara menor.
L'estudi revela que les empreses encara tenen molt camí per recórrer en la formació dels seus treballadors. La capacitat per aprendre noves habilitats relacionades amb la intel·ligència artificial no és igual per a tothom. Els empleats amb responsabilitats directives perceben que tenen més oportunitats de formació que els treballadors sense càrrecs de responsabilitat. I els que ja utilitzen IA semblen estar ampliant aquest avantatge, ja que encara més consideren que tenen els recursos necessaris per seguir aprenent.
La formació es revela com un element clau per a la motivació. Els empleats que creuen que les seves habilitats seguiran sent útils en el futur mostren un nivell d'implicació molt superior als que temen que els seus coneixements quedaran obsolets. De la mateixa manera, els que se senten acompanyats per les seves empreses en el seu desenvolupament professional es mostren més motivats que els que perceben poc suport. El sector tecnològic apareix com un exemple a seguir, amb més professionals assenyalant que han après habilitats que han impulsat la seva carrera. En canvi, en el conjunt de tots els sectors enquestats, aquesta xifra és més baixa.
La confiança en els líders també emergeix com un factor fonamental. Els treballadors que confien en els seus caps directes mostren nivells de motivació molt més alts, amb més orgull per la seva feina i més ganes de superar les expectatives. La confiança en l'alta direcció també es correlaciona amb una major motivació. Elda Benítez, sòcia de PwC, ho resumeix amb una metàfora visual: adoptar la intel·ligència artificial sense una estratègia clara és "com construir sobre sorra". Reclama passar de l'entusiasme inicial a un enfocament més estructurat, amb dades de qualitat, formació per a les persones i marcs de responsabilitat ben definits.