En el nou lliurament de l'ENTREVISTA ON-IA de cada dissabte, parlem amb Stéphane Genty, col·laborador dels nostres IA-TIPS i expert digital i emprenedor francès. Actualment, lidera l'empresa Implemant com CEO d'aquesta empresa especialitzada a dissenyar funcions a mida per integrar la intel·ligència artificial a les diferents àrees de negoci i ajudar a aconseguir objectius més rendibles.
Abans d'emprendre aquest camí, Genty ha estat director de Màrqueting Online en el Grup Immobiliari PICHET i ha treballat al món de la consultoria en BiiG, on va acompanyar a grans grups francesos i companyies d'assegurances en la seva transformació digital. L'any passat, va tornar a l'àmbit de la consultoria, actualitzant les estratègies amb l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial generativa.
De l'Excel a la IA
Amb Implemant, una empresa dedicada a ajudar companyies i pimes a integrar solucions d'IA generativa als seus processos i producció, ens explica els reptes més immediats a tenir en compte. Un d'ells és tenir una bona base de dades, la gran baula que ni la IA no pot competir amb ella. Per tot això, Genty considera que un bon ús de la IA serà més o menys fiable si abans es té ordenat aquest aspecte: "Un estudi d'Ataccama assenyala que el 74 % dels professionals continuen utilitzant Excel per treballar amb dades. No és culpa de ningú. És una eina còmoda i coneguda. Però no està dissenyada per estructurar dades de forma robusta. I sense dades ben organitzades, no hi ha IA que funcioni. A més, moltes empreses són dirigides per perfils financers que són còmodes amb Excel, però la resta de l'equip no està format en gestió de dades".
A partir d'aquí, com garantir que l'ús de la IA en una pime tindrà èxit? "Jo sempre dic: abans de parlar d'IA, cal ordenar l'habitació. Això significa: estructurar les dades correctament; unificar eines amb APIs; eliminar duplicats; assegurar qualitat i traçabilitat perquè la IA necessita un "combustible" net: dades confiables. I cuidat amb pensar que utilitzar ChatGPT en el dia a dia significa tenir una empresa 'AI-ready'. No és així. Per obtenir beneficis reals, fa falta una base sòlida".
Un consultor adaptat al canvi
Per a Genty, la IA és un concepte que s'utilitza, de vegades, de forma massa gratuïta: "Des de fa dos anys, la IA està en boca de tots. Però, a la pràctica, s'està integrant realment a les empreses? Sincerament: hi ha un abisme entre el soroll mediàtic i el que passa al terreny. Segons McKinsey (2024), el 92 % dels líders empresarials vol invertir en IA, però només l'1 % considera que ha assolit la maduresa en la seva aplicació. Això passa per dues coses: l'impacte ha estat massa ràpid. Moltes empreses simplement no hi ha hagut temps a adaptar-se. I el que veig en el meu treball diari: moltes empreses em truquen volent "fer IA", però tenen totes les seves dades encara en fulls d'Excel. Volen córrer en Fórmula 1 amb un cotxe sense motor".
Per tot això, la importància d'acompanyar aquest procés amb experts fiables. "No tothom pot fer-ho encara, però la barrera està baixant. I allà és on entrem perfils com el meu: gent que ve del món del desenvolupament de productes digitals, del negoci, i que avui pot ser autònoma gràcies a aquestes eines. Abans necessitàvem 10 persones per a un projecte digital. Ara, una sola persona amb visió tècnica, de disseny i negoci pot pilotar la transformació d'una empresa. I això canvia les regles del joc", conclou.