Cada emergència amb què ens topem és diferent, però totes comparteixen dues constants: la urgència i la incertesa. Quan una DANA, un incendi o un terratrèmol colpeja, les preguntes es multipliquen molt més ràpid que les respostes: On està passant el dany?, quines zones són prioritàries?, quins recursos fan falta? En aquest sentit, la intel·ligència artificial està començant a donar respostes a aquestes preguntes, no substituint la reacció humana, sinó amplificant la seva capacitat d'actuar amb rapidesa i precisió.
En molt poc temps, la IA ha demostrat el paper tan important que juga en la prevenció i gestió de catàstrofes. Per exemple, avui dia els models predictius basats en dades meteorològiques ajuden a anticipar l'impacte de tempestes o inundacions.
Fins i tot els xatbots humanitaris faciliten informació immediata a persones afectades, evitant el col·lapse de línies d'atenció. En el cas de la recent DANA que va afectar la Comunitat Valenciana, sistemes d'anàlisi automatitzats van permetre identificar ràpidament les zones més danyades i coordinar els recursos públics i privats amb més eficiència.
Des de Worldcoo, fa temps que observem aquest fenomen amb la ferma convicció que la tecnologia també pot fer més eficaç la resposta solidària. La nostra feina consisteix a connectar empreses, organitzacions i ciutadans per finançar projectes socials i d'emergència. En aquest procés, la IA pot convertir-se en una aliada clau: ajudant-nos a identificar les causes més urgents, optimitzar l'assignació de fons i personalitzar l'experiència de donació perquè cada ajuda arribi abans i millor.
De fet, avui mateix, diferents organitzacions, empreses i institucions ens reunim al CaixaForum de Madrid, per reflexionar precisament sobre aquest paper de la tecnologia en situacions d'emergència. Perquè, si alguna cosa hem après en els últims anys, és que la col·laboració entre el talent humà i les capacitats tecnològiques és la base de qualsevol resposta eficaç.
La intel·ligència artificial no pot evitar que ocorrin desastres naturals, però sí que pot ajudar-nos a anticipar-los, mitigar-los i, sobretot, a respondre amb empatia i rapidesa. Tot apunta que el futur de la gestió d'emergències serà més digital, però també molt més humà gràcies a la tecnologia.