Un de cada tres treballadors tem que la intel·ligència artificial (IA) reemplaci en el futur el seu lloc actual i sis de cada deu enquestats consideren que dominar aquesta tecnologia serà clau per mantenir l'ocupabilitat, segons un informe del grup Santander publicat aquest dimecres. La presidenta del Banc Santander, Ana Botín, considera que la IA està canviant no només la forma de treballar, sinó també de viure i emprendre, i afirma que amb aquesta transformació arriben oportunitats "immenses" per impulsar la productivitat, millorar la competitivitat i crear noves formes de valor.

Tanmateix, es pregunta si la societat està preparada i serà capaç d'adaptar-se a aquest nou món, una cosa a què tracta de donar resposta l'informe "Habilitats del Futur", del Santander, que revela un nou panorama en el qual l'aprenentatge continu és la pedra angular del desenvolupament professional.

Segons aquest informe, vuit de cada deu persones senten la necessitat de continuar ampliant els seus coneixements, mentre que el 38% dels enquestats, una mostra de 15.000 en un total de 15 països d'Europa i Amèrica, considera que la formació rebuda abans d'accedir al mercat laboral no li ha estat útil.

Ruptura radical

Una de les principals conclusions és que la IA serà "essencial" per a l'ocupabilitat, visió que comparteix el 60% dels enquestats, que també preveu que aquesta tecnologia i la Ciència de Dades seran entre les àrees amb més demanda en els cinc anys vinents. La gran majoria considera que ampliar les seves habilitats és una necessitat, encara que les opinions varien sobre l'adequació de l'oferta actual de formació per a adults i sobre qui ha de ser el responsable d'oferir-la.

El 39% considera insuficient l'oferta de formació contínua del sector públic, i el 25% creu que correspon al sector públic oferir aquestes oportunitats d'aprenentatge, davant el 43% que afirma que competeix a les empreses i el 29% que la responsabilitat és de cada individu.

Mercat d'habilitats

L'informe, que compta amb la participació d'experts de diverses institucions acadèmiques internacionals, explora les oportunitats emergents en educació, ocupabilitat i emprenedoria i ofereix una visió prospectiva sobre com preparar-se per al futur. L'entorn laboral es perfila com un mercat on el desenvolupament continu de competències serà crucial. Gairebé la meitat dels enquestats (45%) atorga més importància a habilitats com la comunicació, el lideratge i el treball en equip que a la formació tècnica.

Encara que les actituds varien segons el territori, està sorgint una tendència global cap a un aprenentatge autodirigit i pràctic. Les dades mostren que Europa lidera en mobilitat professional, amb un 70% dels participants que ha canviat de sector, empresa o funció al llarg de la seva carrera. Els europeus també destaquen per ser els més insatisfets amb l'educació rebuda abans de treballar, encara que alhora mostren cert optimisme respecte al futur del continent: el 64% creu que existeixen bones oportunitats laborals i només un 26% estaria disposat a emigrar fora de la UE per motius laborals.

En el cas d'Amèrica del Nord, el 48% considera que l'experiència pràctica i els coneixements seran més valuosos que l'educació formal, i a Amèrica Llatina el 32% afirma no haver realitzat cap canvi de trajectòria professional, la xifra més alta entre totes les regions. Així mateix, Amèrica Llatina és la regió amb percepcions més positives (65%) sobre l'impacte de l'aprenentatge digital i les plataformes de desenvolupament professional, i on les persones mostren més disposició a utilitzar-les (76%).