Aquesta ha estat una setmana de consolidació. En les eines genèriques com ChatGPT, els agents, etc., no hi ha un espai de mercat per a molts participants. N’hi caben més que en el mercat de fabricants de xips, però no estem parlant d’apps on veurem desenes de propostes. Més aviat, s’assembla als processadors de text com Word: n’hi ha alguns, pocs, amb una posició gairebé monopòlica, capaços de marcar preus. Per això, moltes empreses s’esforcen per ser una d’aquestes poques propostes dominants.

Sembla que aquestes propostes es comencen a definir. La proposta del xatbot genèric és la primera que ha arribat a quotes de mercat importants, amb noms com OpenAI, Perplexity, DeepSeek, Gemini i Anthropic. La segona gran proposta és la dels agents: eines que fan coses per nosaltres. En aquest espai, Manus destaca com a protagonista, però OpenAI hi està entrant i ho farà amb més força.

Finalment, tenim el mercat més madur: la programació, ara ja dominada pels copilots. Cursor, Windsurf, Codes i GitHub Copilot s’han convertit en referents i s’estan especialitzant. Aquesta ha estat una setmana plena d’avenços en tots aquests camps. Els agents, a poc a poc, esdevenen el centre del debat i l’acció.

Agents: tot el que has de saber

Els agents són el nou terreny de joc on tothom vol competir, tant en l'àmbit empresarial com individual. Manus continua afegint funcionalitats: a més de fer presentacions, ara també genera vídeos. Encara és lent, però fa la feina bé! S’espera que OpenAI presenti un nou agent, hereu de l’Operator, amb grans aspiracions. Durant els darrers mesos s’han mostrat petites capacitats: des de reservar restaurants fins a planificar vacances. Igualpodrien arribar a solucionar tràmits amb l’administració !

Ara mateix, la competició se centra en Manus i OpenAI, en un negoci amb potencial de situar les empreses participants a l’altura de gegants com Nvidia i de transformar completament la nostra manera d’interactuar amb el món digital.

La notícia curiosa de la setmana ve d’Amazon. Un grup de programadors interns s’ha organitzat en un canal de Slack per demanar canviar les eines propietàries de copilots que fan servir per Cursor. Una mostra clara que, fins i tot per a un gegant com Amazon, competir amb els millors productes d’IA generativa no és fàcil.

Els agents marxen a la guerra

Hem vist a les notícies l’operació Teranyina (Spider Web), una ofensiva militar ucraïnesa que ha destruït gairebé un 30% de la flota russa de bombarders estratègics, utilitzats sovint per atacar Kïiv. S’han fet servir drons guiats per software d’autopilotatge: concretament ArduPilot, un projecte open source nascut a Califòrnia, en un garatge, fent servir LEGO i Arduino. Aquest software permet l’autopilotatge via GPS. Curiosament, no s’ha fet servir Starlink per a la comunicació amb els drons, sinó la xarxa mòbil russa, amb mòdems i targetes estil Raspberry Pi. Això els ha permès esquivar els sistemes d’interferència russos emprant la seva pròpia infraestructura.

Robots: els nous agents amb potes

Sembla ciència-ficció, però està començant a ser real. Amazon ha iniciat proves pilot amb robots humanoides per al repartiment de paquets. La idea és simple: una furgoneta (les Revian d’Amazon) porta els paquets i els robots, que baixen, entreguen el paquet al client i tornen al vehicle. El pilot es fa amb robots d’Agility Robotics. Veurem si tira endavant o queda en intent.

Agents que suplanten persones

La substitució de llocs de treball per IA comença a ser palpable en empreses i sectors d’alta competitivitat. Aquesta setmana:

  • Microsoft ha acomiadat 6.000 enginyers de programari.
  • McKinsey ha reduït un 10% de la plantilla.
  • Amazon AWS i d’altres grans tecnològiques segueixen el mateix camí.

A la Xina, el focus està en la producció, altament robotitzada. Amb l’arribada de camions i furgonetes autoconduïdes i robots humanoides, la substitució pot accelerar-se.

Exemple revelador: el BYD Seagull (similar a un Honda Civic), un vehicle elèctric amb certes capacitats d’autoconducció, es ven a la Xina per uns 7.700 dòlars, i el preu segueix baixant. La velocitat d’adopció variarà segons el sector, l’ambició de cada empresa i la pressió competitiva, però la tendència és clara. La transformació digital va trigar entre 30 i 40 anys. La d’aquesta nova revolució pot ser molt més ràpida.

Duolingo és un cas paradigmàtic d’adopció de la IA generativa. Encara que no és l’única empresa al sector ( Fluent - Speak, Jumpspeak...), el seu cas exemplifica com la IA pot transformar radicalment una empresa.

Duolingo ha passat de crear 100 cursos en 12 anys a generar 148 cursos nous en molt poc temps, cobrint més de 28 idiomes (mandarí, alemany, francès, japonès, coreà, castellà...) a diversos nivells. Com ho fan? Generen un curs base (per exemple, francès per a parlants d’anglès) i, mitjançant IA, el repliquen per a altres llengües d’origen. Actualment, també desenvolupen cursos d’escacs i matemàtiques. Per aquests, estan fent servir Anthropic, que consideren millor que OpenAI en raonament matemàtic.

El seu CEO, Luis von Ahn, ha declarat a LinkedIn que no contractaran més persones per fer feines que es puguin automatitzar amb IA. Ara busquen més enginyers de software i IA. La verificació de qualitat, també feta amb IA. Duolingo és un exemple de com aprofitar la IA per transformar una organització: més petita, més àgil, molt més eficient i amb una proposta de negoci expandida, que amplia el seu espai de mercat i consolida un avantatge competitiu difícil de recuperar per la competència.