En els últims anys, hem sentit parlar molt de com la intel·ligència artificial (IA) transformarà l'economia, la cultura, la política, però, parlem molt poc d'una cosa essencial: com pot canviar la manera en què prenem decisions solidàries?
Donar sempre ha estat un acte humà, íntim, marcat per valors i experiències personals. Tanmateix, l'aparició de noves eines d'intel·ligència artificial obre un debat inesperat sobre com la tecnologia pot ajudar-nos a ser millors donants o fins i tot donants més intel·ligents.
És normal que aquesta qüestió al principi generi desconfiança, ja que durant molt de temps la IA s'ha presentat com una mena de màquina que decideix per nosaltres o que pot arribar a substituir el nostre esperit crític. Tanmateix, no es tracta de substituir la intuïció humana, sinó de reforçar la nostra capacitat d'actuar amb informació més rigorosa i transparent.
La mateixa tecnologia que ara com ara ens ajuda a processar en segons milers de projectes socials i obtenir patrons sobre quines intervencions funcionen millor en determinats contextos, és la que pot ajudar una persona que dona 40 cèntims en un supermercat a comprendre de manera més clara què aconseguirà la seva aportació.
Aquesta finestra oberta també pot resultar molt interessant per a les ONG. La majoria no disposa de grans equips tecnològics i, així i tot, gestionen quantitats d'informació de molt valor sobre l'ecosistema del donant. Automatitzar l'anàlisi de tota aquesta informació pot convertir dades disperses en coneixement accessible per a tots els donants que l'ajudin a entendre el sentit de cada projecte.
Des de Worldcoo ho veiem cada dia: els qui fan microdonacions volen entendre millor què passa darrere del botó d'"acceptar". És per aquest motiu que creiem fermament que la IA, usada amb responsabilitat, pot ser el pont que connecti aquesta voluntat d'ajudar amb una explicació més transparent i directa del sentit de la causa. Si ho aconseguim, s'obre una oportunitat extraordinària: transformar milions de decisions petites en un exercici col·lectiu de donació responsable.
A més, la IA pot contribuir a reduir una de les barreres invisibles de la solidaritat: la sensació que les nostres petites accions no generen un impacte real. Si proporcionem mètriques clares i projeccions basades en dades, la tecnologia pot reforçar la confiança i acostar el donant als resultats tangibles del seu gest.
També hem de considerar que la IA pot impulsar més equitat en l'accés a la solidaritat, ja que avui dia moltes decisions de donació es veuen influïdes per la visibilitat mediàtica. Potser les eines intel·ligents poden ajudar a equilibrar aquesta balança, mostrant necessitats menys conegudes, però igualment urgents.
I això ens porta a una idea clau de tota aquesta reflexió: potser la veritable revolució de la IA en l'àmbit social no és crear màquines més intel·ligents, sinó ciutadans més informats, més conscients i, per què no, més solidaris.
Tania Quintero, CEO de Worldcoo
