Des d'ON-IA us apropem un altre cas d'èxit d'empresa en intel·ligència artificial amb seu i arrels a Catalunya, concretament al passeig de la Bonanova de Barcelona. Coneixem com emprendre en el món educatiu de la mà d'Ignasi Aso, fundador d'IGNITE Copilot, que des del 2024 aporta solucions al professorat per preparar les classes amb IA. IGNITE, com a tal, porta una dècada d'experiència en el camp educatiu amb un equip d'enginyers i educadors. Però amb aquesta nova aposta per la IA, se centren en un projecte que han desenvolupat a través d'un programari as a service que utilitza la intel·ligència artificial per ajudar als docents d'Educació Primària, Secundària i Formació Professional en la planificació educativa.
Així doncs, Aso conclou que la IA és més important que mai a les aules si es vol atendre els reptes múltiples que l'educació en etapa escolar i generalista demana: "El coneixement del mestre, si t'ho fa la IA, et pot generar uns slides fantàstics, et pot generar una seqüència didàctica, una proposta diguem-ne d'activitats d'avaluació de project management de com avaluar tot aquell contingut que ja sé perquè m'ho marca la normativa que haig de treballar allò aquell trimestre amb aquells alumnes. El paper del mestre canvia i és més necessari que mai, clarament sobretot des d'un punt de vista socioemocional. És clar que pot ser més o menys savi d'una matèria segons l'especialitat i sensibilitat que té un mestre, però el paper que té davant de l'alumne no és de savi sinó d'acompanyament de coach".
El contingut que genera la plataforma està validat per la normativa educativa vigent a Espanya (LOMLOE), a diferència d’altres eines com ChatGPT, Gemini o DeepSeek. Es tracta d'una eina de productivitat que estalvia temps per als docents en generar contingut educatiu estructurat i de qualitat, així com situacions d'aprenentatge. Segons l'Informe ‘El Impacto de la IA en la Educación en España’, els professors dediquen unes 50 hores setmanals a l'ensenyament, però només el 49% del temps està en contacte directe amb els estudiants. Ja hi ha un 70% de docents a Espanya que han experimentat amb la IA.
15 hores setmanals menys de feina
Aso subratlla: "Quan parlem de planificació didàctica quins 2 exemples serien? El mestre ja té els continguts, sap perfectament en cada moment del curs, segons l'àrea d'aprenentatge i el curs, la unitat didàctica que ha d'ensenyar en aquella matèria: la fotosíntesi, la cèl·lula les fraccions numèriques Leonardo da Vinci, el que sigui. Això ho té claríssim, i per això dona resposta doncs des d'un llibre de text físic en digital o qualsevol unitat didàctica que tingui autoritat El repte és que aquesta unitat didàctica quan es gira el mestre i veu la diversitat que té a l'aula, motivar els seus alumnes perquè entenguin i comprenguin i assimilin aquesta unitat didàctica I això ho ha de fer per diversos camins. Per exemple estem a 6è de primària, soc un mestre de ciències naturals i vull que entenguin el procés de la clorofil·la en la fotosíntesi i a més a més vull que facin una exposició en llengua anglesa. Però resulta que a l'aula tinc 2 nens ucraïnesos que no saben ni català ni castellà, per la qual cosa també hauré de fer una variant d'aquella situació d'aprenentatge perquè aquella infografia la poden presentar en format digital altres amb una exposició oral, etcètera. Per la qual cosa puc obtenir diversos productes perquè entenguin el procés de la fotosíntesi. Arribat el cas, un grupet d'alumnes d'entre els 20 i tants alumnes poden fer una maqueta, altres poden fer una exposició oral, altres poden fer una infografia digital. Per la qual cosa tot això ho haig de planificar amb un nombre de sessions, amb una durada treballant les competències específiques que jo considero que s'han de treballar els criteris d'avaluació, etcètera".
La IA: una Thermomix de coneixements
Gràcies a plataformes com IGNITE Copilot, es podria reduir un 60% del temps destinat a les tasques administratives, que es podrien automatitzar a través de la IA. En lloc de 5 hores, només es necessitarien 90 minuts. L'avaluació i personalització del contingut educatiu demora unes 8 hores setmanals, però amb la implementació de la IA es reduiria a només 4 hores i mitja. En total, l'estalvi setmanal seria d'entre 6 i 15 hores per als docents. La plataforma té més de 13.000 docents registrats a Espanya i també en països llatinoamericans com Colòmbia, Mèxic o l'Argentina. A l’àrea metropolitana de Barcelona, l’utilitzen professors d’escoles com el Col·legi Montserrat, la Salle, Maristes, Jesuïtes o l'Escola Pia.
Per entendre millor el seu funcionament, Aso afegeix: "Això és com una Thermomix perquè m'entengueu. Li posem una sèrie d'ingredients que són els que acabo de comentar els bàsics que jo sé i només jo sé perquè jo perfectament sé el que els motiva als meus alumnes i la varietat i heterogeneïtat d'alumnes que tinc dintre de l'aula i premo el play amb una eina que se'n diu Ignite Copilot que al darrere ja està tot el prompting realitzat educativament parlant. I em presenta un plat aquesta Thermomix. Ràpidament en segons, que òbviament jo perfilo reviso faig alguna anotació. Em proposa una seqüència didàctica: doncs mira tu amb aquesta sessió pots fer aquesta activitat, pots fer aquest entregable pots fer aquesta avaluació. Et recomana una sèrie d'estratègies educatives. Et recomana inclús vídeos de YouTube amb autoritat educativa que pots projectar".