Alguna vegada has pensat en el valor d'utilitzar una aplicació 'gratuïta' i si realment ho és? Avui t'explicaré com WhatsApp està a punt de canviar el seu model per incloure publicitat, i quines implicacions té això com a usuari. Soc Esther Checa, i en els pròxims minuts t'explicaré com aquest canvi podria afectar la teva experiència diària.

WhatsApp, l'aplicació de missatgeria amb més de dos mil milions d'usuaris, trencarà amb la seva filosofia de ser una aplicació 'sense anuncis', per començar a mostrar publicitat a la seva secció d''Actualitzacions'. Aquest canvi busca obrir noves vies d'ingressos per a Meta, encara que planteja clars reptes relacionats amb la privacitat dels usuaris.

Quins canvis implica?

Aquest canvi dins de l'aplicació per què és important? Doncs principalment per diverses raons:

Des del punt de vista de l'experiència de l'usuari, per a molts usuaris, WhatsApp ha estat un refugi de la publicitat digital, oferint una comunicació neta. La inclusió d'anuncis altera aquesta experiència fonamental. Des de la perspectiva del model de negoci de Meta, representa una gran oportunitat d'ingressos per a la companyia; tanmateix, s'obre el debat de la privacitat, malgrat les garanties de WhatsApp que els xats personals continuaran sent xifrats i privat, la introducció d'anuncis sempre genera preocupació sobre com s'utilitzen les dades dels usuaris.

Quan Facebook va adquirir WhatsApp el 2014 per 19 mil milions de dòlars, la promesa era clara: una aplicació de missatgeria simple, sense anuncis, jocs ni trucs. Durant anys, aquesta promesa s'ha mantingut, tanmateix, la companyia ha anunciat que començarà a mostrar anuncis a la secció d''Actualitzacions', utilitzada per aproximadament 1.500 milions de persones diàriament, i no en els xats personals.

La companyia afirma que recopilarà dades de l'usuari com la ubicació i l'idioma del dispositiu per orientar aquests anuncis, però assegura que no tocarà el contingut dels missatges ni les persones amb qui es xategen, mantenint el xifratge d'extrem a extrem. A més dels anuncis, WhatsApp també introduirà subscripcions mensuals de pagament per a creadors de contingut, seguint el model de plataformes com X, YouTube i Twitch. També permetrà a usuaris i empreses promocionar els seus 'Canals'.

Precedent sense èxit

No s'ha d'oblidar que WhatsApp ja va enfrontar una forta reacció el 2021 per canvis en els seus termes de servei relacionats amb l'intercanvi de dades. Aquesta vegada, l'empresa s'ha preparat, oferint l'opció de vincular comptes de WhatsApp, Instagram i Facebook per a la segmentació d'anuncis, la qual cosa significa que la decisió de compartir dades per aquesta finalitat és opcional.

La decisió de WhatsApp d'introduir anuncis és un canvi significatiu per a l'aplicació. Encara que la companyia ha pres mesures per assegurar als usuaris que la privacitat de les seves comunicacions personals no es veurà compromesa, aquest canvi inevitablement alterarà l'experiència d'usuari que molts valoraven per la seva absència de publicitat. Sens dubte, l'èxit d'aquesta estratègia dependrà de com WhatsApp aconsegueixi equilibrar les necessitats d'ingressos amb les expectatives de privacitat dels seus usuaris, un repte complex donat l'historial de l'aplicació i la creixent consciència pública sobre la protecció de dades.