El Reglament IA (AI Act) conté l'article 4 una obligació que exigeix als proveïdors i implementadors/usuaris de sistemes d'IA que garanteixin un nivell suficient d'alfabetització en matèria d'IA al seu personal i a qualsevol persona que utilitzi els sistemes en nom seu. L'article va entrar en vigor el 2 de febrer de 2025 i obliga també totes les empreses que utilitzin IA en els seus processos. Diverses organitzacions, entre elles grans empreses signants del Pacte d'IA, s'han anticipat i preparat. L'Oficina d'IA de la UE està recopilat algunes de les pràctiques en curs entre els signants del Pacte d'IA a fi de crear un repositori permanent (Living Repository) per proporcionar exemples sobre les pràctiques d'alfabetització en matèria d'IA en curs.
El repositori de pràctiques
L'Oficina d'IA manté un repositori viu de pràctiques d'alfabetització en IA recopilades a través d'una enquesta. Es busca fomentar l'aprenentatge i l'intercanvi entre proveïdors i usuaris de sistemes d'IA en el context de l'Article 4 del Reglament IA. Es pot consultar íntegre en aquest enllaç https://digital-strategy.ec.europa.eu/es/library/living-repository-foster-learning-and-exchange-ai-literacy. A continuació destaquem alguns exemples de pràctiques, sigui pel seu interès o per la rellevància de l'empresa:
Booking.com
Booking.com és una gran empresa als Països Baixos que proporciona i desplega sistemes d'IA per a la productivitat laboral. Se centra a millorar l'alfabetització en IA en equips legals i d'assumptes públics.
- Es va desenvolupar una sèrie de vídeos/pòdcast inclusius per capacitar els empleats.
- La formació es divideix en tres parts, començant amb conceptes bàsics d'IA i acabant amb l'anàlisi de l'entorn regulador.
- Es monitora la participació i l'impacte a través de mètriques d'assistència i retroalimentació.
IBM
IBM promou un enfocament d'aprenentatge continu per capacitar els seus empleats en l'ús d'IA, oferint accés a una àmplia gamma de mòduls de formació. Aquest enfocament permet als empleats adaptar el seu aprenentatge als seus rols específics.
- Hores d'Aprenentatge: S'espera que els empleats completin almenys 40 hores de formació a l'any.
- Diversitat de Cursos: Des de fonaments d'IA fins a cursos tècnics avançats.
- Impacte Mesurat: Mitjana de 80 hores d'aprenentatge per empleat a l'any, amb un 60% de participació en desafiaments d'IA.
SAS i el seu curs sobre IA Responsable
SAS ha desenvolupat un curs sobre "Innovació Responsable i IA de Confiança" per educar els seus empleats sobre la importància de l'ètica en la IA. Aquest curs és accessible per a tots els nivells d'experiència.
- Accessibilitat: Exemples inclusius i proves d'accessibilitat en el curs.
- Impacte Mesurat: 1,404 estudiants únics es van inscriure en el curs des del seu llançament.
AI & Partners, B.V.
AI & Partners, B.V. és una petita empresa als Països Baixos que actua com desplegat de sistemes d'IA. La seva eina, Orthrus AI Escàner, ajuda les organitzacions a complir amb la Llei d'IA de la UE en identificar i gestionar sistemes d'IA.
- L'eina classifica els sistemes d'IA en quatre categories: alt risc, risc de transparència, risc mínim i prohibit.
- L'enfocament d'alfabetització en IA està completament implementat i s'adreça al personal de l'organització.
- S'utilitza un marc de competències d'alfabetització en IA que inclou lideratge, equips tècnics, professionals de compliment i recursos humans.
- S'emfatitza la inclusivitat i diversitat, utilitzant conjunts de dades imparcials i pràctiques equitatives.
Assicurazioni Generali
Assicurazioni Generali S.p.a. és una gran empresa a Itàlia que opera al sector d'assegurances i gestió d'actius. Proporciona i desplega sistemes d'IA per millorar l'eficiència a tota la cadena de valor de l'assegurança.
- La pràctica d'alfabetització en IA està completament implementada i s'adreça a tots els empleats.
- Inclou una plataforma global d'aprenentatge digital i acadèmies internes per a rols específics.
- Més de 5,200 empleats han millorat les seves habilitats en disciplines STEM, i aproximadament el 40% dels participants han vist una evolució en els seus rols.
Telefónica S.A. i el seu Pla de Cultura
Telefónica ha desenvolupat un pla de cultura d'IA responsable que inclou capacitació per a empleats i programes d'habilitats digitals per a la comunitat. Aquest enfocament busca promoure la inclusió i l'ètica en l'ús d'IA.
- Capacitació Diversificada: Programes adaptats a diferents perfils i nivells de coneixement.
- Impacte Mesurat: Més de 43 sessions de capacitació amb més de 2.000 assistents.
BIMeta Corporation i la seva Capacitació en IA
BIMeta ha implementat un enfocament de capacitació en IA que se centra al sector d'arquitectura, enginyeria i construcció, amb programes adaptats a diferents nivells d'experiència.
- Capacitació per Nivells: Sessions introductòries i avançades per a diferents professionals.
- Impacte Mesurat: Millora en la confiança i competència en l'ús d'eines d'IA.
Pràctiques d'alfabetització en IA en INECO
INECO ha desenvolupat un enfocament d'alfabetització en IA que se centra en la formació de tot el personal, amb un èmfasi particular en la seguretat i l'ètica en l'ús de la IA. La formació s'adapta a les necessitats específiques dels projectes en els quals treballa l'organització.
- L'alfabetització en IA està parcialment implementada i s'adreça a tot el personal de l'organització.
- S'ofereixen formacions generals i especialitzades, adaptades als rols i projectes específics.
- La pràctica inclou un enfocament en l'accessibilitat per a persones amb discapacitats.
- Es monitoren les sessions de formació i s'ajusten els continguts segons les necessitats identificades.
Pràctiques d'alfabetització en IA en TIM
TIM ha llançat diverses iniciatives d'alfabetització en IA que se centren en la formació del seu personal en l'ús de la IA per millorar l'eficiència operativa i l'atenció al client. La formació s'adapta a les necessitats específiques de cada departament.
- L'alfabetització en IA està parcialment implementada i s'adreça a tot el personal de l'organització.
- S'han involucrat 7,000 empleats amb 25,000 hores de formació en els últims dos anys.
- S'estan desenvolupant comunitats d'empleats per promoure la cultura de la IA dins de l'empresa.
- Es monitoren les iniciatives de formació i s'ajusten els continguts segons les necessitats identificades.
Importància del repositori
La llista de pràctiques (d'un centenar d'empreses) no és exhaustiva i s'actualitzarà periòdicament amb altres pràctiques que es vagin publicant. Les pràctiques publicades fins ara es divideixen alfabèticament i en funció del seu diferent nivell d'aplicació (totalment aplicades, parcialment implantades, planificades). Si bé la replicació de les pràctiques recollides al repositori no atorga automàticament la presumpció de compliment de l'article 4 del Reglament IA, el repositori té per objecte fomentar l'aprenentatge i l'intercanvi entre els proveïdors i els implementadors de sistemes d'IA. Amb la publicació de les pràctiques la Comissió no atorga aprovació ni cap avaluació.